Het lijkt een lastige klus: een goedkopere auto bouwen die niet aan (relatieve) snelheid inboet. Bij McLaren zijn ze dan ook diep in de reglementen gedoken die de FIA heeft samengesteld, legt McLaren F1 Productiedirecteur Piers Thynne uit op de website van het team.. "Er zijn enkele belangrijke elementen die worden overgedragen nu we met het budgetplafond werken. De FIA heeft een lijst samengesteld met componenten die buiten het budgetplafond vallen. Dit zijn de onderdelen die we in 2021 kunnen gebruiken als ze afgelopen jaar al op de auto zaten." Thynne legt uit dat het team de grens heeft opgezocht om zoveel mogelijk componenten te kunnen meenemen van vorig jaar. "We zijn zo ver mogelijk gegaan binnen de reglementen om zoveel mogelijk mee te kunnen nemen. Interne onderdelen van de versnellingsbak bijvoorbeeld en wat wielophanging-elementen. Dus we hebben een deel van ons 2021 budget nog niet gebruikt." En dat is maar goed ook, want het laatste dat je als team wil, is een langzame auto produceren, legt de productiedirecteur uit. "Het budgetplafond zorgt voor een andere benadering omdat er een duidelijk afweging is tussen kosten en prestaties. Ja, je moet je aan het budgetplafond houden, maar je wil dat wel doen zonder aan prestaties in te boeten. Je kunt niet zomaar een goedkopere auto maken. Als je dat doet dan wordt hij langzamer. Ik denk dat je pas volgend jaar zult zien welke teams deze aanpak het beste onder de knie hebben", aldus Thynne.
Meest gelezen