We hebben er dit seizoen al zoveel over gehoord, maar toch blijft porpoising het grootste discussiepunt van het moment in de Formule 1. Het probleem, waarbij de auto's stuiteren over het asfalt, zal en moet met het oog op de veiligheid van de coureurs worden opgelost, zo vinden verschillende teams. De FIA komt met een 'tijdelijke' oplossing , waarna er in 2023 een nieuwe set regels van kracht zullen gaan om porpoising tegen te gaan. Vanaf het volgende GP-weekend, de Grand Prix van België, kunnen F1-bolides gediskwalificeerd worden als ze te veel stuiteren. De plannen van de FIA omtrent het elimineren van porpoising werden door een aantal teams , waaronder Red Bull en Ferrari, bekritiseerd, maar McLaren-teambaas Andreas Seidl juicht de nieuwe FIA-regels toe. "We zijn blij met de beslissingen van de FIA, of het leiderschap van de FIA met betrekking tot dat onderwerp", begint Seidl tegenover de media, waaronder RacingNews365 . "Toen alles omtrent de TD begon, heeft de FIA duidelijk gemaakt dat het gebaseerd was op veiligheid. Daarom denk ik dat het nu ook heel belangrijk is om door te pakken en niet af te wijken, in welke richting dan ook."
Seidl blijft bij zijn standpunt
Ongeveer de helft van de teams is tegen de maatregelen die de FIA wil nemen om porpoising in 2023 compleet uit te bannen. Gevraagd werd aan Seidl of deze teams hem benaderd hebben om van gedachten te veranderen. De teambaas van McLaren ontkent en ook al zou dat hem gevraagd worden, dan vertelt hij daar zeker niet gevoelig voor te zijn. "We zijn een onafhankelijk team en wij maken onze eigen keuzes en vechten voor wat wij denken dat juist is." "We steunen de leiding van de FIA in deze discussie. Het is nog steeds een lopende discussie, wat ook normaal is. Maar uiteindelijk denk ik dat we snel duidelijkheid zullen hebben en kunnen we ons daar gewoon op richten en voortborduren."
Meest gelezen