Max Verstappen schreef de Grand Prix van Emilia-Romagna op zijn naam, waarna er met argusogen naar McLaren werd gekeken. Het team kon het tempo van Verstappen en Red Bull niet volgen, met vraagtekens tot gevolg. Waarom was het contrast met de dominantie in Miami zo groot? Hadden twee technical directives vanuit de FIA invloed? De mondiale autosportbond nam immers wat nieuwe maatregelen, ook met betrekking tot trucjes bij de remmen, het sterke punt van McLaren. Teambaas Andrea Stella ontkent dat het laatste gegeven invloed heeft. Hij trekt een vrij opvallende, zoete vergelijking.
"Ik ben het niet eens met deze uitspraak en ik denk dat er een tendens bestaat om appels met peren te vergelijken", vertelt Stella tegenover onder meer RacingNews365. "Toen ik op school zat, zei de leraar altijd: 'Vergelijk geen appels met peren, zorg ervoor dat je specifiek, analytisch en precies bent in hoe je informatie gebruikt'."
Dat doet Stella dan ook. "Ik denk dat Imola tot de categorie circuits behoort die je kan vergelijken met Saoedi-Arabië en Japan. Denk aan de snelle bochten en smalle lay-out. Als we naar die circuits kijken, was de poleposition voor Red Bull, en zou Max de Grand Prix in Jeddah hebben gewonnen als er geen penalty was uitgedeeld. Als je dus kijkt naar het tempo van McLaren en Red Bull in Japan en Saoedi-Arabië, komt dat overeen met Imola. En als we Imola met Miami vergelijken, is dat een appel met een peer vergelijken. Miami is een circuit dat gedomineerd wordt door lage snelheden en met alle investeringen die we hebben gedaan in onze aerodynamica, is onze auto enorm verbeterd in bochten met lage snelheden."
Stella vervolgt met een nieuwe vergelijking. "Als we Miami willen vergelijken, laten we dan teruggaan naar China. Wat gebeurde er in China? De twee McLarens verdwenen aan de horizon, P1 en P2, en in Bahrein, een circuit met lage snelheden, domineerde Oscar Piastri de race en wist Lando Norris zich te herstellen vanaf P6. Als we de circuits vergelijken die bij appels of peren horen, denk ik dat je je eigen conclusie kunt trekken vanuit een technisch oogpunt. Sommige mensen zijn er echter heel goed in om weg te bewegen van de technische feiten."
En waar past Monaco in het rijtje? "Een perzik, een unieke race. In de perzikcategorie zou het me niet verbazen als Ferrari de beste auto heeft. Misschien doen we nog een paar races en maken we wat betere categorieën. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd of Bakoe een appel of een peer wordt, maar ik vermoed dat het een perzik is."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in Monaco, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!