Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren-update in detail: F1-bolide voorzien van 'zeemeerminstaarten'

McLaren en Mercedes voerden zeer gedetailleerde wijzigingen door voor de Grand Prix van Canada. Paolo Filisetti, technisch expert van RacingNews365, legt uit wat het effect moet zijn.

Tijdens de Grand Prix van Canada introduceren Formule 1-teams doorgaans geen grote aerodynamische updatepakketten. Dat heeft twee redenen. De eerste reden heeft te maken met de kenmerken van het circuit, aangezien teams zich vooral richten op een aerodynamische configuratie die goed is voor de rechte stukken, ondanks de relatief snelle bochten in de eerste en tweede sector.

Daarnaast is het raceweekend in Montreal ook een logistieke puzzel voor de teams. De setup van de F1-teams zijn dan ook vooral te vergelijken met Jeddah, inclusief kleine aanpassingen aan de flapjes en beam wings. De meeste teams wachten verder tot de Grand Prix van Oostenrijk en Groot-Brittannië met grotere updatepakketten, maar McLaren en Mercedes vonden het desondanks nuttig om gedetailleerde wijzigingen door te voeren. In beide gevallen hebben ze betrekking op twee cruciale gebieden en aspecten van de huidige generatie auto's.

In detail heeft McLaren een reeks wijzigingen doorgevoerd die voornamelijk betrekking hebben op de voorkant, gecompenseerd door enkele aanpassingen aan de achtervleugel die in Saoedi-Arabië werden geïntroduceerd. De voorvleugel was niet alleen qua hoofdprofiel aangepast, maar vooral bij de endplates die in verbinding staan met de flaps. Het team zette verschillende vortexgeneratoren (een aerodynamisch onderdeel) in, samen met een soort 'krul' die de flap met de endplate verbindt. 

In de praktijk werden er in totaal zes generatoren gebruikt. Het team uit Woking omschreef de onderdeeltjes als 'zeemeerminstaarten', met als functie dat er wervelingen worden gegenereerd die de verstoorde luchtstroom naar de buitenkant naar de voorwielen leiden (outwash). Het betrof een ingreep die de aerodynamische prestaties van de voorvleugel niet wezenlijk veranderde, maar tegelijkertijd een verbeterd gebruik van de vloer garandeerde door de verstoorde luchtstroom bij de voorste zijrand weg te houden. 

Mercedes heeft ook met vortexgeneratoren de efficiëntie van de vloer verhoogd. In dit geval had de wijziging rechtstreeks betrekking op de zijrand van de vloer van de W16, ter hoogte van de aanzet van de podcast. Daar is het aantal miniprofielen verhoogd om wervelingen te genereren die de luchtstroom naar buiten leiden. De onderkant van de auto is in dat opzicht kritiek. De W16 van Mercedes liet het hele weekend een goede balans zien, vooral omdat de auto goed over de kerbstones reed. Dat was cruciaal om een competitieve rondetijd neer te zetten.

Bekijk de wijzigingen van McLaren en Mercedes hieronder!

Ook interessant:

Het venijn zat in de staart tijdens de Grand Prix van Canada. Lando Norris crashte, Max Verstappen profiteerde én Red Bull tekende zonder succes een protest aan tegen winnaar George Russell. Genoeg om na te bespreken dus, iets wat Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk uitgebreid doen in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365.

Praat mee!

x
Breaking Franz Hermann duikt weer op