McLaren heeft een gedenkwaardige ommekeer bewerkstelligd in de Formule 1. Het team reed begin 2023 nog achteraan, maar is twee updatepakketten later de benchmark van het veld. Lando Norris en Oscar Piastri hengelen heel wat podiumplaatsen en overwinningen binnen en zorgden er zo voor dat McLaren de eerste plaats in het constructeurskampioenschap heeft overgenomen van Red Bull. Rob Marshall, technisch directeur van Engineering & Design, legt uit hoe het team heeft gehandeld tijdens de inhaalslag op Red Bull.
"Het is leuk om constant veel kleine upgrades te introduceren, denk bijvoorbeeld aan onze beam wing in Singapore", vertelt Marshall tegenover onder meer RacingNews365. "Maar soms moet je ook geduld hebben en wachten tot een heleboel stukjes bij elkaar komen. Het voordeel van wachten is dat stukjes vaak niet goed combineren, of niet zo goed combineren als verwacht."
Marshall legt uit wat hij bedoelt en verklaart zo ook waarom McLaren een voorsprong heeft. "Als je het in één keer introduceert, dan weet je dat die combinatie van onderdelen samen in de computersimulaties heeft gezeten. Het is als geheel ontwikkeld en door de windtunnel gegaan. Zo ben je er zekerder van dat onderdelen goed bij elkaar passen. Als je het stuk voor stuk doet, breng je misschien een upgrade aan op één onderdeel, waarna je aan een ander onderdeel werkt en erachter komt dat je in het gedrang zit door de vorige verandering die je hebt toegepast."
Ook interessant:
Vloekende Verstappen zet F1 op scherp én op stelten
De Formule 1 was in rep en roer na de taakstraf voor Max Verstappen voor het gebruik van een vloekwoord. Iedereen vindt er wat van en vrijwel iedereen is op de hand van Verstappen. Voer voor discussie, een discussie die we ook in een kakelverse podcast 'gewoon' voortzetten.
Krijg €50 aan speeltegoed voor Unibet Live Casino bij €25 inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!