Een van de onderwerpen van gesprek in de Formule 1-paddock was deze week het diffuserontwerp van McLaren. Het is namelijk een van de gebieden van de huidige Formule 1-wagens die ten opzichte van vorig jaar veranderd is. Met het oog op 2021 werden de vinnen onder van de diffuser, de vinnen die de luchtkanalen vormen, verplicht met 50mm ingekort. Dit om de diffuser minder neerwaartse kracht te laten genereren om er zo zeker van te zijn dat de Pirelli-banden bestand blijven tegen de druk. McLaren lijkt hier in het bijzonder een vondst te hebben gedaan waarmee die nieuwe regels (deels) omzeild worden. McLaren hield de diffuser tijdens de presentatie angstvallig verborgen, waardoor daar juist speciale aandacht naar uitging tijdens de testdagen. Het lijkt erop dat McLaren de vloer verder naar achteren toe heeft doorgetrokken, waardoor de vloer een deel van de functie van de oude diffuser over neemt. Klaarblijkelijk stonden de reglementen dat toe. Waar bij de meeste teams de vloer al voor de achteras ophoudt en overloopt in de diffuser, loopt die bij McLaren nu door tot voorbij de achteras. Aangezien het een gebied van de auto betreft waar ontzettend veel downforce gegenereerd wordt, kan McLaren hier weleens veel winst mee boeken. Maar of ze dat voordeeltje lang zullen hebben ten opzichte van de concurrentie, is nog maar de vraag. Het team denkt namelijk dat de concurrentie het snel kan overnemen, als ze willen. Het is in ieder geval trots op het feit dat ze de enigen waren die op het idee waren gekomen. "Het is mooi om met een idee te komen dat uniek is. Alle lof naar onze mensen op onze aero-afdeling dat ze zagen dat er op dat gebied kansen lagen. Het is mooi om te zien dat we iets unieks hebben gevonden", zo vertelt technisch directeur James Key in gesprek met onder meer RacingNews365 . Stiekem vinden ze het bijzonder dat geen enkel ander team met een zelfde soort idee op de proppen is gekomen. "Het is een normaal idee. We zijn eigenlijk best verrast dat we het enige team zijn die het heeft. Het spreekt best voor zich", aldus de Brit, die schat dat het de concurrentie niet heel lang zal duren om dezelfde truc toe te passen. "Ik denk dat de andere Formule 1-teams binnen een week bovenop ons idee kunnen springen. Het is van groot belang dat je als team begrijpt hoe het werkt op jouw wagen. Je moet het onderdeel aanpassen zodat het op jouw auto past en werkt in combinatie met jouw diffuser." "Waarschijnlijk zal het ook in de windtunnel getest moeten worden, dus dan ben je weer een week of twee verder. Dus ik denk dat het onderdeel binnen drie tot vijf weken nadat de foto’s zijn genomen op je auto kan zitten als je er echt haast achter zet", aldus Key. Of de andere teams het ontwerp inderdaad overnemen zullen we de komende weken zien. Het eerste raceweekend staat al over anderhalve week gepland, in Bahrein, dus de kans is klein dat we daar al vergelijkbare trucs zullen zien.
Meest gelezen