Tabaksreclame is al sinds eind 2006 niet meer toegestaan in de Formule 1. Nadien is Marlboro-moederbedrijf Philip Morris echter trouw gebleven aan de deal met Ferrari - sinds vorig jaar plaatste deze sponsor daartoe opeens de merknaam Mission Winnow op de rode bolides, een term die verklaard werd als initiatief om de wereld te verbeteren. Met ingang van 2019 heeft ook McLaren (weer) een tabakssponsor: British American Tabacco (BAT) betaalt voor het 'A Better Tomorrow'-logo op de nieuwe MCL34.
Brown ontkent dat deze kreet een verkapte vorm van tabakssponsoring vormt. "BAT is een geweldig bedrijf met een lange historie in de racerij", aldus de Amerikaan. "De samenwerking promoot technologie die bij nieuwe producten van BAT passen, geen tabak. Het bedrijf maakt nu een transformatie door. Dus op deze manier kunnen we ze helpen." De CEO van McLaren Racing benadrukt dat de wereld volgens hem tegenwoordig anders is dan twintig jaar geleden, toen een groot deel van de Formule 1-teams nog veel sponsorinkomsten genoot dankzij samenwerking met tabaksmerken. "McLaren werkt nu juist graag samen met innovatieve bedrijven. Daar hoort BAT nu ook bij." De Europese Unie heeft eerder al aangegeven een onderzoek te willen instellen naar de uitwerking van deze sponsordeals in de Formule 1 .
Meest gelezen