In de periode dat Mercedes met haar bijzondere sidepodconcept rondreed, riep teambaas Toto Wolff regelmatig dat de sidepods eigenlijk helemaal niet zo belangrijk zijn voor de algemene prestaties van de huidige F1-bolides als men claimt. Het draait volgens hem vooral om de vloer. "De sidepods en het bodywork zijn slechts een onderdeel van het chassis. Het lijkt erop dat er op dat vlak interessante oplossingen zijn, maar de meeste performance komt via de vloer en de diffuser", riep Wolff vorige week nog toen hij het over de toekomst van de Mercedes F1-bolide had en werd gevraagd of ook zijn team de Red Bull-weg in zal slaan . Andrea Stella, teambaas van McLaren, dat met haar nieuwste update Red Bull wel achterna is gegaan, kan zich totaal niet vinden in de uitspraak dat de sidepods niet zo belangrijk zijn als menigeen vermoedt. "Als er een team is dat zegt dat het bodywork en de sidepods onder deze reglementen geen effect hebben, dan hebben ze een lange neus, Pinokkio-stijl!", lacht hij. "Elke aerodynamicus weet aan de hand van de windtunnel, de simulaties en de verzamelde data op het circuit namelijk dat de twee dingen absoluut samenwerken. Het is een zeer interessante dimensie, want we kunnen echt zien hoe de verschillende vormen sidepod interacteren met de vloer."
Tien Red Bulls?
Gevraagd naar de toekomst, vermoedt Stella dat we veel van dezelfde soort concepten terug gaan zien op de Formule 1-grid. "Het lijkt er nu op dat alle teams dezelfde kant op gaan en in de toekomst denk ik dat dat proces zich door zal zetten." "Het Red Bull-concept lijkt namelijk heel goed samen te werken met de vloer, want het zorgt ervoor dat de vloer beter naar de grond wordt gezogen (en dus voor meer downforce zorgt, red.). Het lijkt er dan ook op dat je niet zonder deze soort sidepods kan als je de functie van de vloer wil maximaliseren."
Meest gelezen