Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
McLaren

McLaren zorgt voor verbazing met verwarrend radioverkeer

Het incident tussen Max Verstappen en Lando Norris zorgde voor verwarring bij McLaren. Oscar Piastri werd namelijk ineens onderdeel van het spel. Waar hij eerst flink gas moest geven, werd dat later toch weer teruggedraaid door het team uit Woking.

XPB 1311953 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De Grand Prix van de Verenigde Staten leek lange tijd naar verwachting te verlopen. De Ferrari-coureurs waren met een comfortabele voorsprong op weg naar een 1-2, Max Verstappen leek met de nieuwe updates weer mee te kunnen en reed daardoor voor Lando Norris. Hij kon Verstappen wel bijbenen, maar leek net niet in staat te zijn om Verstappen nog aan te vallen voor die derde plek.

Toch kroop Norris tijdens zijn tweede stint ineens uit zijn schulp, want de snelheid die de McLaren-coureur in de slotfase van de race liet zien, zorgde ervoor dat hij het gat met Verstappen binnen enkele ronden dicht had gereden. Met nog tien ronden te gaan zat Norris de Nederlander ineens op de hielen en dat zou het begin worden van een titanenstrijd.

Norris haalde Verstappen namelijk buiten de baan in en kreeg daar uiteindelijk een tijdstraf voor, al zorgde dat bij McLaren voor flink wat verwarring. De uiteindelijke inhaalactie vond namelijk vlak voor het einde van de race plaats. Maar de Britse renstal had Oscar Piastri, die op P5 lag, inmiddels met een nieuwe instructie op pad gestuurd. "Laten we het Verstappen eens goed lastig gaan maken. Het gat is 2.7 seconden en hij heeft de instructie gekregen kwalificatierondjes te rijden, dus ik denk dat ze zich zorgen maken over een straf, aangezien hij Lando van de baan heeft geduwd", zo vertelde Tom Stallard, de engineer van Piastri, over de boardradio. 

Piastri kreeg in de voorlaatste ronde dus de opdracht om het tempo op te voeren, maar al snel bleek dat McLaren de situatie verkeerd had ingeschat. De straf was namelijk niet voor Verstappen, maar voor Norris. Het snellere tempo van Piastri zou daardoor betekenen dat Norris niet alleen punten zou verliezen aan zijn titelrivaal, maar ook aan zijn teamgenoot. Daar stak McLaren in de laatste ronde echter net op tijd een stokje voor: "Oscar, Lando heeft een tijdstraf van vijf seconden gekregen. Kan je het gat weer iets groter laten worden?"

Uiteindelijk heeft de goede samenwerking tussen McLaren en Piastri ervoor gezorgd dat Norris niet nog meer punten zou verliezen en daar bedankte het team de Australiër dan ook hartelijk voor. "Bedankt voor die laatste ronde, Oscar", reageerde Stallard na de race. 

McLaren baarde echter flink wat opzien met het radioverkeer, want het had ook heel anders kunnen lopen. Norris kan namelijk geen punt meer laten liggen in de strijd om het kampioenschap, dus de alerte houding van Piastri en de engineers aan de pitmuur zorgden er in ieder geval voor dat Norris de schade kon beperken.  

Ook interessant:

De Grand Prix van de Verenigde Staten werd vooral een race tussen Max Verstappen en Lando Norris. Hoe hebben Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk de GP beleefd? Ze bespreken het in een gloednieuwe RacingNews365 Formule 1-podcast!

Praat mee!

Viaplay
x
GP VS Brundle ziet 'sluwe straatvechter' Verstappen Norris aftroeven: "Dat was onverklaarbaar"