Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Nieuwe Formule 1-regels doen hun werk: meer spektakel in 2022

Sinds het F1-seizoen van 2022 zijn er nieuwe technische reglementen van kracht in de koningsklasse, met als doel beter kunnen inhalen. Werkt dat? Volgens de harde cijfers in ieder geval wel.

Abu Dhabi start
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Het eerste seizoen met de nieuwe reglementen in de Formule 1 zit erop. De regels zijn aangepast met een compleet nieuwe generatie F1-bolides. Het hoofddoel? De coureurs moeten elkaar beter kunnen volgen en makkelijker een inhaalactie kunnen plaatsen. Dat is gelukt als er naar de statistieken wordt gekeken.

Pirelli deelde na afloop van de GP van Abu Dhabi dat er in 2021 599 inhaalacties waren. In 2022 waren dat er in evenzoveel races in totaal 785, wat gelijk staat aan een imposante groei van 31%. Pirelli F1-chef Mario Isola is tevreden. "Ik vind het een mooi aantal. Het zijn feiten, dus het is niet overdreven", aldus de Italiaan tegenover onder meer RacingNews365.

Poll

De nieuwe F1-regels zijn een succes

keer gestemd

Schouderklopje

Natuurlijk is Pirelli er blij mee en geeft het zichzelf een compliment, al weet Isola dat het nieuwe autoconcept een aardig handje helpt. "Dit komt niet alleen door de banden, maar door het complete pakket. Het feit dat de auto's elkaar beter kunnen volgen en in het proces minder downforce verliezen, helpt natuurlijk de banden ook: deze glijden wat minder en ze raken niet oververhit."

Isola geniet van de gevechten tussen de Formule 1-coureurs. "Soms reden ze met drie auto's naast elkaar terwijl ze inhaalacties plaatsten. Ze probeerden elke een fout van een ander te gebruiken voor het plaatsen van een inhaalactie. En dat niet in één bocht, maar voor drie, vier of vijf rondes achter elkaar! Dat is het grootste verschil met een jaar eerder."

"Het was niet makkelijk, maar het was mogelijk met de nieuwe F1-auto's. Niet alleen de banden. Al helpen de banden wel mee, dus ik ben tevreden."

Ook interessant:

Verstappen laat zien waarom Perez altijd in zijn schaduw zal staan

Max Verstappen won dominant de GP van Abu Dhabi, terwijl Sergio Perez niet opgewassen was tegen Ferrari. In de nieuwste F1-podcast vellen Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk hun oordeel over alle gebeurtenissen in Abu Dhabi.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

7 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Lewis Hamilton voelt zich aangevallen door Verstappen: "Heeft te maken met mijn succes"