Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 03 jul - zo 05 jul
  • 1 BOT LAP 71
  • 2 LEC + 2.700
  • 3 NOR + 5.491
aut
vr 10 jul - zo 12 jul

F1-stand

  • 1 BOT 25
  • 2 LEC 18
  • 3 NOR 16
VT1 vr 10 jul 11:00 12:30
VT2 vr 10 jul 15:00 16:30
VT3 za 11 jul 12:00 13:00
Quali za 11 jul 15:00 16:00
Race zo 12 jul 15:10 17:10
aut
hun
vr 17 jul - zo 19 jul
Quali za 18 jul 15:00 16:00
Race zo 19 jul 15:10 17:10
aut
gbr
vr 31 jul - zo 02 aug
Quali za 01 aug 16:00 17:00
Race zo 02 aug 16:10 18:10
hun
gbr
vr 07 aug - zo 09 aug
Quali za 08 aug 16:00 17:00
Race zo 09 aug 16:10 18:10
gbr
esp
vr 14 aug - zo 16 aug
Quali za 15 aug 15:00 16:00
Race zo 16 aug 15:10 17:10
gbr
bel
vr 28 aug - zo 30 aug
Quali za 29 aug 15:00 16:00
Race zo 30 aug 15:10 17:10
esp
ita
vr 04 sep - zo 06 sep
Quali za 05 sep 15:00 16:00
Race zo 06 sep 15:10 17:10
bel
Start GP Oostenrijk (2)
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Lewis Hamilton

Mercedes erkent strategische blunder: "Hadden Hamilton eerder binnen moeten halen"

Het Formule 1-team van Mercedes kon een één-twee finish in Japan vergeten dankzij een strategische misser van het team. Lewis Hamilton leek af te stevenen op een overwinning, maar werd voor het einde naar binnen gehaald voor nieuw rubber en kwam vervolgens Sebastian Vettel niet meer voorbij. Mercedes heeft de fout nu erkend.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

In de debrief van de Grand Prix van Japan geeft Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director voor het team van Mercedes, toelichting over de denkwijze van het team. Shovlin legt uit dat het team een bepaald strategisch plan had voor Lewis Hamilton, maar dat het hierbij een inschattingsfout had gemaakt.

"Met onze strategie probeerden we te compenseren voor de slechter wordende banden van Vettel. Hamilton kwam veel later binnen voor nieuw rubber, maar zijn banden waren nieuwer en daarmee kon hij dus het gat snel dichten. Het was de bedoeling dat hij op die manier Vettel kon passeren, maar dit lukte uiteindelijk niet."

Shovlin ziet in dat, mits de beslissingen op andere manier waren gemaakt, Hamilton Vettel wél van de tweede positie had kunnen beroven: "Als we naar de strategie kijken, dan zien we dat we Lewis eerder binnen hadden moeten halen, zodat hij voor een agressieve undercut had kunnen gaan. Had hij de twee-stopper op die manier uitgevoerd, dan was hij hopelijk aan het eind van de eerste stint voor Vettel uitgekomen."

Mercedes had dus niet voldoende rekening gehouden met het feit dat inhalen op Suzuka een bijzondere lastige opgave is voor coureurs, zeker met het snelheidsvoordeel dat Ferrari momenteel heeft. Valtteri Bottas wist de race voor het team wel te winnen, maar de één-twee kon het team dankzij Vettel vergeten.

De strategische debrief van het Mercedes-team is in zijn geheel terug te zien in onderstaande video.

Luister hieronder naar de F1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren.

0 reacties

    Breaking Red Bull en Vettel flirten openlijk met elkaar