In de debrief van de Grand Prix van Japan geeft Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director voor het team van Mercedes, toelichting over de denkwijze van het team. Shovlin legt uit dat het team een bepaald strategisch plan had voor Lewis Hamilton, maar dat het hierbij een inschattingsfout had gemaakt. "Met onze strategie probeerden we te compenseren voor de slechter wordende banden van Vettel. Hamilton kwam veel later binnen voor nieuw rubber, maar zijn banden waren nieuwer en daarmee kon hij dus het gat snel dichten. Het was de bedoeling dat hij op die manier Vettel kon passeren, maar dit lukte uiteindelijk niet." Shovlin ziet in dat, mits de beslissingen op andere manier waren gemaakt, Hamilton Vettel wél van de tweede positie had kunnen beroven: "Als we naar de strategie kijken, dan zien we dat we Lewis eerder binnen hadden moeten halen, zodat hij voor een agressieve undercut had kunnen gaan. Had hij de twee-stopper op die manier uitgevoerd, dan was hij hopelijk aan het eind van de eerste stint voor Vettel uitgekomen." Mercedes had dus niet voldoende rekening gehouden met het feit dat inhalen op Suzuka een bijzondere lastige opgave is voor coureurs, zeker met het snelheidsvoordeel dat Ferrari momenteel heeft. Valtteri Bottas wist de race voor het team wel te winnen, maar de één-twee kon het team dankzij Vettel vergeten. De strategische debrief van het Mercedes-team is in zijn geheel terug te zien in onderstaande video.
N-xlRCOWxbw
Luister hieronder naar de F1-podcast van RacingNews365, met Tom Coronel, Joe van Burik en Rudy van Buren.
Meest gelezen