De bolides van Mercedes en Red Bull werden tijdens het Grand Prix-weekend van Monaco na een crash hoog opgetild door aanwezige hijskranen. Dit lijkt instantie niet zo heel erg, maar de wagens werden zo hoog opgetild dat de 'geheime' vloer zichtbaar werd. Bij de vloer wordt namelijk het overgrote deel van de downforce gegenereerd met behulp van de zogeheten Venturi-kanalen. Hoe de teams de onderkant hebben ingericht, dat proberen ze zo lang mogelijk geheim te houden. Red Bull en Mercedes hadden echter pech. Een leger aan spionagefotografen stond klaar om de auto's eens goed in kaart te brengen. Vooral Mercedes heeft hierbij geluk gehad, want na de crash van Sergio Perez werd er een lading aan foto's verzameld van de vloer. Dit wordt volgens het Duitse topteam zeker geanalyseerd.
"Mooie stapel Red Bull-beelden"
Terugblikkend op de Grand Prix van Monaco, daar waar de Red Bull-bolide hoog in de lucht hing, moet James Allison van Mercedes toegeven blij te zijn met de onthulde vloer van de RB19. "Dit trekt zeker altijd belangstelling! Er wordt veel rondgelopen door cameramannen van het team, zodat er niet alleen op televisiebeelden vertrouwd hoeft te worden. De resolutie daarvan is lager en niet goed genoeg." "De fotografen worden op strategische plekken neergezet naast het circuit. Plaatsen waar de kans groot is dat hijskranen in actie komen. Mocht dat zo zijn, dan staan ze veel foto's te schieten, waarna onze inbox wordt gevuld met hoge resolutie beelden van andere auto's. Helaas heeft onze eigen auto dit weekend ook een uitstapje gemaakt de lucht in. De concurrenten zullen dus ook de nodige foto's hebben." "Maar ja, we kregen een mooie stapel Red Bull-beelden toegestuurd en dat is altijd goed voor onze aerodynamici. We kunnen er naar kijken en er details uit halen die nuttig zijn voor ons testprogramma", aldus de technisch directeur van Mercedes.
Meest gelezen