Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes-coureurs kampen met een instabiele bolide in Austin

Lewis Hamilton en George Russell kampten voorafgaand aan de race in de Verenigde Staten met een onstabiele Mercedes-bolide.

Lewis Hamilton en George Russell starten de GP van de Verenigde Staten vanaf de tweede startrij, nadat Charles Leclerc en Sergio Perez een gridstraf incasseerden. Hoewel Mercedes natuurlijk weer mee wil vechten met de top, is Russell blij met zijn startpositie, aangezien de W13 op momenten onhandelbaar is. "Vooral aan de start van het weekend. Ik was dit weekend niet snel. De start van VT1 was goed, maar toen verloor ik in de training de controle en crashte ik bijna. En dan heeft veel van mijn vertrouwen weggenomen in alle trainingen", vertelt de Brit tegenover de media, waaronder RacingNews365. "Maar gelukkig was ik vanaf de eerste ronde in Q1 weer goed op weg. Zes tienden vanaf de poleposition is niet iets om te vieren. Maar als je kijkt naar het gemiddelde van het seizoen en je kijkt naar de lengte van de ronde, is het beter dan de meeste van onze kwalificaties."

Russell: "Het is soms een diva"

Het is voor Russell niet de eerste keer dat zijn vertrouwen in de auto een deuk oploopt, zo geeft hij toe. "Dat is niet zeldzaam om eerlijk te zijn. Vooral met de porpoising en de stijfheid van deze auto's. Het is soms een diva", zo doelt hij op de Mercedes-bolide. "Je wil altijd een weekend hebben zonder schade, je wil de auto niet in de muur rijden of iets dergelijks. En als je een groot moment hebt gehad, haalt dat je vertrouwen weg en het duurt een tijdje voordat dat vertrouwen weer terugkomt." Ook teamgenoot Hamilton ondervond wat problemen met de instabiliteit van de auto. Tijdens de kwalificatie moest hij er constant voor zorgen dat de achterkant van de auto niet uitbrak op het snelle bochtige Circuit of The Americas. "In de kwalificatie had de auto erg veel overstuur en dus was ik alleen maar aan het vechten met de auto om de achterkant niet uit te laten breken", vertelt Hamilton. "We hebben een kleine mechanische aanpassing gemaakt, maar het leek een enorm verschil te maken wat betreft de temperatuur van de banden."

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"