Al tijdens de wintertests van 2020 baarde Mercedes opzien met het innovatieve DAS-systeem. Door het stuur naar voren en naar achteren te duwen en te trekken konden de Formule 1-coureur de stand van de voorwielen aanpassen voor meer of juist minder wrijving. Het was de perfecte tool om bijvoorbeeld door een herstart de banden sneller op te laten warmen dan de concurrent. Mercedes geeft dan ook aan dat het goed werkte, maar dat het minder werd gebruikt dan men zou hebben gewild. "Het bracht ons eigenlijk alles waar we op hoopten", zo geeft technisch directeur James Allison aan in gesprek met Auto, Motor und Sport . "Eigenlijk wilden we er nog meer mee, namelijk dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas het van bocht tot bocht zouden gebruiken voor het ideale bandenmanagement." Echter, dat zagen de coureurs in kwestie niet zitten: "Zij vonden het niet erg gebruiksvriendelijk als iets om voortdurend te bedienen. Het was niet zo vanzelfsprekend als naar links of naar rechts sturen. Misschien dat we het tijdens een normaal seizoen met meer testmogelijkheden verder hadden kunnen finetunen om het wat gebruiksvriendelijke te maken." Volgend jaar zien we het DAS-systeem niet meer terug op de Mercedes, want de FIA had het stukje technisch vernuft al vrij snel verboden voor het nieuwe jaar: "Het is jammer dat we niet alles uit het systeem hebben kunnen halen en dat het nu verboden is, maar we begrijpen de keuze van de FIA wel."
Meest gelezen