Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes: "Dat bracht ons Formule 1 GP-weekend in Oostenrijk in gevaar"

Tijdens de kwalificatie voor de GP van Oostenrijk crashten zowel Lewis Hamilton als George Russell, waardoor Mercedes een groot probleem had voor de rest van het weekend. Met te weinig nieuwe onderdelen werd het een grote puzzel om beide bolides rijklaar te maken voor de sprintrace en de race.

Russell Austria
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPb

Op de vrijdagkwalificatie van het Grand Prix-weekend in Oostenrijk ging het goed mis bij de coureurs van Mercedes. Lewis Hamilton en George Russell crashten tijdens Q3, met grote schade tot gevolg. Het beloofde een druk weekend te worden bij de renstal, waar gepuzzeld moest worden om beide auto's weer volledig op te bouwen voor de sprintrace en de race.

Mike Elliott, technisch directeur van Mercedes, legt in de race-debrief van het team uit hoe groot de gevolgen waren voor het team. "Als je twee auto's ziet crashen, wordt het altijd een moeilijk weekend. De auto's hadden behoorlijk wat schade: we hebben beide vloeren gebroken, beide achtervleugels en een groot deel van de ophanging. Bij Lewis was ook de voorvleugel kapot en wat delen van het chassis."

Niets wat niet te repareren was, zo legt Elliott uit, maar niet in een zeer korte tijd. "Dat lukt niet in een weekend, wat betekende dat we de auto van Lewis helemaal opnieuw op moesten bouwen en van twee vloeren één exemplaar moesten maken. We hadden een volledig nieuw exemplaar die we konden gebruiken en daarnaast moesten we het beste uit de twee kapotte vloeren halen om nog een tweede exemplaar te bouwen."

Artikel gaat verder onder de video.

Russell moest het doen met een oude achtervleugel

Uiteindelijk kreeg Hamilton de nieuwe onderdelen, terwijl Russell het moest doen met een 'puzzel' van de overige (kapotte) onderdelen. "We moesten een compromis sluiten met de achtervleugel van George, want we hadden maar één reserve-achtervleugel die we op de auto van Lewis wilden monteren. Hij moest namelijk nog door het veld komen, wat betekende dat George een achtervleugel kreeg die waarschijnlijk niet het ideale niveau van downforce had. Het gaf he, wat teveel downforce voor dit circuit."

Daarna werd het een race tegen de klok voor Mercedes, zo legt Elliott uit. "Toen we de auto's eenmaal opnieuw hadden opgebouwd, moesten we de auto ook nog opnieuw afstellen. Daar heb je maar weinig tijd voor met één training: dit zou weer een compromis worden."

Hamilton en Russell kregen de duidelijke opdracht mee om voorzichtig te zijn tijdens de sprintrace later op zaterdag. "Omdat de twee auto's op vrijdag zo zwaar beschadigd waren, bevonden de coureurs zich in een positie waarin als je de auto tijdens de sprintrace nóg een keer beschadigt, je niet meer kan racen op zondag. Daar moest allemaal rekening mee gehouden worden en dat brengt het weekend in gevaar."

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull hebben een structureel probleem

De Oostenrijkse GP was een enerverende. Want hoe denken Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk over de Ferrari-problemen? Of van het wangedrag van enkele 'supporters' naast de baan?

Forbidden

Weddenschappen George Russell

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Oostenrijk 2022 RN365 Nieuwsdossier

6 reacties

Viaplay
x
Interview Lyrische Horner geniet van 'fenomenaal' Red Bull-collectief