Het Autodromo Hermanos Rodriguez in Mexico ligt ruim twee kilometer boven zeeniveau, wat voor ijle lucht zorgt. Er zit minder zuurstof in de lucht en dit heeft effect op zowel de motoren als op de downforce van de Formule 1-bolides. De afgelopen jaren had Red Bull hiermee een voordeel vanwege de Honda-motoren. De motoren van Japanse komaf konden namelijk beter omgaan met de ijle lucht. Het moet ook in 2022 een licht voordeel opleveren voor Red Bull en voor AlphaTauri (al is het nu officieel een Red Bull Powertrains-motor), maar concurrent Mercedes ziet dit jaar juist ook een voordeel voor Lewis Hamilton en George Russell. Toto Wolff legt uit dat de W13 nogal draggy is en dat ze hier in Mexico extra van profiteren. "Soms hebben we het goed voor elkaar op bepaalde circuits, terwijl het op sommige circuits juist helemaal niet het geval was. Op papier ziet Mexico er goed uit, want onze auto moet wat effectiever werken in de ijle lucht", legt hij uit aan de media, waaronder RacingNews365. Hij wil de aanval op Red Bull openen: "We gaan het ze lastig maken, hoop ik."
Wolff kan niet wachten op GP van Mexico
Even leek het er op dat Hamilton in de Verenigde Staten kon gaan winnen na een langzame pitstop bij Max Verstappen, maar wederom zat de zege er niet in voor Mercedes. De ogen zijn nu gericht op Mexico na een toch nog succesvolle race in Austin met een podiumplaats voor Hamilton. "We moeten dit momentum meenemen", benadrukt Wolff. "We zijn voorzichtig optimistisch over Mexico, maar de W13 kan soms wat onvoorspelbaar zijn. We gaan het zien, maar het is in ieder geval goed om weer in Mexico te zijn. De fans hier zijn fantastisch en de sfeer is elke keer weer spectaculair. Ze weten hoe ze een geweldige show moeten neerzetten en we kijken er naar uit."
Meest gelezen