Vlak voor de Grand Prix van Emilia-Romagna werd er door Mercedes flink met stoeltjes voor Lewis Hamilton gesjouwd. Moest hij in reservestoeltje stappen? Was het misschien een probleem dat hem kon hinderen tijdens de race? Mercedes trackside engineering director Andrew Shovlin legt uit wat er aan scheelde. Het had alles te maken met de aard van het circuit van Imola. "Op sommige heuvelachtige circuits waar het zicht minder goed is, kunnen coureurs ervoor kiezen hun stoeltje iets hoger in de auto te zetten, daar waar men normaal gesproken het liefst zo laag mogelijk zit, om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Hamilton koos daarvoor in de vrije training en hield daaraan vast voor de kwalificatie", aldus de Mercedes-bolleboos. In de ronde op weg naar de grid wilde Hamilton echter iets anders proberen, zo legt Shovlin uit: "Hij wilde weer lager zitten. We pasten dat voor hem aan, maar zodra hij het rempedaal intrapte, zat er wat speling in het stoeltje. Wat je vervolgens op de grid zag gebeuren, was dat ze Lewis uit zijn auto haalde om alles te checken. Toen we Hamilton opnieuw in de auto zetten en de veiligheidsgordels strak aantrokken, was alles in orde voor de rest van de race." Geen heel groot probleem dus, al snapt Shovlin dat het er op de beelden door het geren van iemand misschien wat dramatischer uitzag: "Iemand rende inderdaad met een reservestoeltje richting de grid, maar dat was een voorzorgsmaatregel voor het geval we het eerste stoeltje niet strak passend in de auto konden krijgen." Is Hulkenberg de ideale teamgenoot voor Max Verstappen? Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen bespreken het in de nieuwste RN365-podcast.
Meest gelezen