Aan het einde van de Britse Grand Prix werden enkele coureurs plots het slachtoffer van een lekke linker voorband. Mercedes werd het hardst geraakt. Valtteri Bottas was in ronde 50 van 52 de pineut, gevolgd door Lewis Hamilton tijdens de slotronde. De Motorsport Strategy Director van het team, James Vowles, geeft tekst en uitleg over de bizarre slotfase, gedurende welke het team volgens hem een grove inschattingsfout maakte. Om te beginnen blikt Mercedes terug op de kwalificatie. Daarin worden beide Mercedes-coureurs, maar ook Max Verstappen strategisch gehinderd. “Het is belangrijk om te begrijpen dat Lewis en Valtteri, maar ook Verstappen tijdens de kwalificatie een bandenset verloren voor tijdens de race, omdat deze allerlei sneetjes opliepen. Daardoor konden we allemaal een set medium banden niet gebruiken tijdens de race.” Vowles vervolgt zijn terugblik met een blik op de race. “Daardoor werd een tweestopper erg lastig. De snelste tactiek voor een tweestopper vergde namelijk een verse, tweede set medium banden, maar die hadden zowel Lewis als Valtteri dus niet meer. De zachte banden zouden in dat geval gebruikt moeten worden, maar deze waren afgelopen weekend erg matig op Silverstone. Alle modellen toonden daarom tijdens de race aan dat een tweede pitstop er voor zou zorgen dat we de race verloren, omdat we dan Verstappen niet meer in zouden kunnen halen. De harde band was namelijk de snelste band van allemaal.” Maar, die tweede pitstop leek tijdens de race niet nodig te zijn, zo vertelt de hoofdstrateeg van de Silver Arrows. “We hadden geen zorgen om de banden, er waren geen indicaties dat de banden kapot konden gaan, dus waarom zou je dan een tweede pitstop maken. Valtteri voelde inderdaad vibraties, maar volgens onze data vormden die vibraties geen enkel gevaar. De Fin reed echter achter Lewis en had veel moeite om dichtbij Hamilton te blijven, die niet in de vuile lucht reed. Lewis had het daarom makkelijker om zijn banden te managen.” “Dat heeft misschien bijgedragen aan Valtteri’s lekke band, maar aangezien beide coureurs redelijk snel achter elkaar met het probleem te maken kregen, lijkt het onwaarschijnlijk dat het de enige factor was die een rol speelde. De schade door de brokstukken van Raikkonen vormden volgens onze systemen ook geen gevaar, terwijl beide coureurs er wel doorheen reden.” Tekst gaat verder onder de afbeelding
De vraag die bij Mercedes resteert is duidelijk: hadden ze anders moeten handelen? “In de laatste ronden ga je niet naar binnen en gebeurt er vrij weinig meer”, zo verklaart Vowles het feit dat Bottas (en ook Hamilton) niet naar binnen gingen voordat het team met de eerste lekke band te maken kreeg. “Maar in het geval van Lewis, is er geen twijfel over mogelijk dat we een fout hebben gemaakt nadat Bottas al weg was gevallen. Er deed zich een kans voor om hem zonder gevaar een pitstop te laten maken. Het gebeurde tijdens de allerlaatste ronde. Als we daarvoor waren gestopt hadden we de overwinning aan Verstappen gegeven, dus daarom kon het in eerste instantie niet. De pitstop die Verstappen, die voor de snelste raceronde ging, vervolgens maakte, heeft Red Bull zondag wel de overwinning gekost.” “Achteraf gezien hadden we Lewis namelijk absoluut voor nieuwe banden een pitstop moeten laten maken. We kozen daar destijds echter niet voor, omdat we een voorsprong van dertig seconden hadden en Lewis al seconden langzamer dan normaal reed. Alles wat hij moest doen was de auto nog een ronde op de baan houden, desnoods kon hij vijftien seconden langzamer dan normaal rijden. Er komen altijd risico’s bij een pitstop kijken, soms kan gewoon doorrijden op een langzamer tempo juist de veiligere keuze zijn. Uiteraard was dat een enorme fout, een fout die ons gelukkig niet de kop heeft gekost”, aldus James Vowles, die voorspelt dat er komend weekend meer coureurs twee pitstops zullen maken, aangezien de banden een niveau zachter zullen zijn. Check de zeer informatieve video van Mercedes over de afgelopen race, met nog veel meer interessante uitspraken, hieronder terug.
OsiYpRoUl6c
Meest gelezen