Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes doorgrondt tactiek Verstappen: "Dat deed hij altijd"

Max Verstappen zat tijdens de Grand Prix van Canada een hele tijd in de Mercedes-sandwich. Voor hem reed George Russell aan de leiding van de race, met Kimi Antonelli op P3. Mercedes doorgrond nu de tactiek van Verstappen, waardoor Antonelli de viervoudig wereldkampioen niet wist in te halen.

Verstappen Canada race
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Met George Russell vanaf poleposition en Kimi Antonelli op P4 kende Mercedes een uitstekende uitgangspositie voor de Grand Prix van Canada. Dat werd na een paar bochten nóg beter, want Antonelli verschalkte Oscar Piastri in de strijd om de derde positie. De Italiaan leek Max Verstappen uit te kunnen dagen voor P2 om zo een 1-2'tje te kunnen pakken met de Zilverpijlen, maar zover kwam het niet. Antonelli pakte wél zijn eerste podium uit zijn carrière tijdens de race in Canada.

Simone Resta, de Deputy Technical Director bij Mercedes, blikt terug op de race van Antonelli. "We moeten niet vergeten dat hij pas zijn tiende race in zijn carrière in de Formule 1 reed. Hij is dus nog nieuw en het was de eerste keer dat hij in Canada racete. Hij moest dus nog veel leren op een moeilijk en technisch circuit als Canada. Hij was in staat om heel goed te starten en vervolgens in de eerste twee bochten te verdedigen tegenover Piastri en uiteindelijk de positie te pakken. Het was een belangrijke stap in zijn race-ontwikkeling", stelt Resta in de debrief van Mercedes.

"Later in de race kon hij de eerste twee stints vechten met Max, waarbij hij hem steeds probeerde in te halen. Max verdedigde altijd en kon stoppen voordat hij werd ingehaald. En aan het eind van de race verdedigde hij heel goed ten opzichte van Piastri. Dus het was een opwindende prestatie en een teken van zijn potentieel. Het wordt leuk!"

Dan gaat Resta in op de strategie met de banden. "We besloten om vroeg te stoppen en te verdedigen ten opzichte van een mogelijke undercut van Max. Dat was onze eerste stint en dat bepaalde natuurlijk ook het verloop van de race. En in de tweede stint besloten we om langer buiten te blijven en een bandenvoordeel te behalen ten opzichte van Max."

En had de safety car dan nog effect op het einde van de race bij de Zilverpijlen? "Kimi was in de laatste stint behoorlijk aan het pushen om Max in te halen en toen kreeg hij wat meer slijtage op de banden. Daarom begon hij te verdedigen ten opzichte van de McLarens. En op het moment dat ze helaas samen crashten, hadden we een voorsprong op Piastri. Eigenlijk denk ik dat de safety car geen effect had op ons laatste deel van de race."

Praat mee!

x
Overname Eigenaar F1-team staat voor recordbrekende overname