Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes en Red Bull kiezen voor afwijkende aanpak tijdens belangrijk weekend

De eerste vrije training was vrijdagmiddag misschien wel belangrijker dan ooit. Daar waar er normaal drie trainingen zijn voorafgaand aan de kwalificatie, zo was het nu maar een enkele. In die trainingen kozen Red Bull en Mercedes voor een andere aanpak.

Na afloop van de eerste vrije training zal Toto Wolff met gefronste wenkbrauwen naar het scorebord hebben gekeken. Zijn stercoureur, Lewis Hamilton, stond maar liefst 0,780 seconde achter op Red Bull-rivaal Max Verstappen. Op weg naar de kwalificatie is het een groot en op het oog onoverbrugbaar gat. En dat terwijl Mercedes met gloednieuwe updates aan de start verscheen. Toto Wolff schrok niet van het gat, omdat hij niet had verwacht dat de updates ervoor zouden zorgen dat het gat naar Red Bull gedicht werd. "We hebben al gezegd dat de updates niet veel zullen veranderen aan de krachtsverhoudingen. Er is gewoon een gat in de performance tussen Red Bull en Mercedes", zo verklaart hij tegenover onder meer RacingNews365 . Toch voelden de coureurs zich prima in de wagen, ondanks het grote gat naar Red Bull. "We wisten van te voren dat onze wagen beter tot zijn recht zou komen op Silverstone en dat is ook zo. De coureurs zijn eigenlijk best blij met de bolide na VT1. We waren de enigen die een echte longrun deden, maar er is nog steeds een gat en we moeten ons best gaan doen. We zullen niet stoppen met strijden." De aanpak van Mercedes en Red Bull bleek te verschillen tijdens de eerste training. Mercedes focuste zich meer op de (sprint)race, terwijl Red Bull de kwalificatie in het vizier had. Wolff vindt het mooi dat er door het nieuwe format andere ideeën boven komen drijven bij de teams. "Ik denk dat het een leuk weekend is, het is leuk dat het de eerste keer is dat we dit doen. Tussen de topteams waren er verschillende strategieën. Wij hebben ons zoveel mogelijk gericht op de longrun, want wij denken dat dat goed is voor zaterdag en zeker voor de zondag. Red Bull had blijkbaar een ander idee. We zullen op zondag zien wat de juiste strategie is", aldus de Mercedes-teambaas. Zijn concullega, Christian Horner, zag ook hoe de aanpak van zijn team afweek van die van Mercedes. "Het is interessant als er een nieuw format is, om te zien dat engineers met verschillende oplossingen komen. We hebben in principe het omgekeerde gedaan in vergelijking met Mercedes. Eerst hebben we naar de kortere runs gekeken en aan het einde van de training waren we meer gefocust op de race", aldus de Red Bull-teambaas. Hij denkt dat er op zaterdag, als er een tweede training is, nog kan worden gekeken naar een ietwat betere afstelling voor de race. Er kan echter nog weinig worden veranderd aan de wagens. "We moeten onthouden dat we zaterdagochtend ook nog een ongebruikelijke oefensessie hebben. Het is net een ouderwetse warm-up, maar dan voor de sprintrace." "Dan kunnen we nog kijken naar het gedrag van de banden en hoe de auto zich gedraagt met verschillende hoeveelheden brandstof aan boord. We kunnen niet van set-up veranderen, maar toch kunnen we nog aan de voorvleugel en de bandendruk sleutelen", aldus de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez.

Viaplay
x
Data Verstappen worstelt ook in droge omstandigheden