Als absolute recordhouder van het aantal polepositions moet er in iedere kwalificatie, ongeacht de omstandigheden, rekening worden gehouden met Mercedes-coureur Lewis Hamilton. De man met 87 polepositions achter zijn naam kwam er in de Verenigde Staten echter niet aan te pas. Mercedes' hoofd van strategie, James Vowles, heeft uitgelegd waarom de nu zesvoudig kampioen ineens zoveel langzamer was in de kwalificatie. "Onder de rechterhand van Hamilton zit een draaiknop, waarmee de coureur de hoeveelheid remkracht van de motor af kan stellen. Normaal gesproken zit hier een beveiliging overheen, maar die was er in dit geval per ongeluk vanaf gevallen. Gedurende zijn snelle ronde draaide Hamilton vervolgens onbedoeld aan deze knop en vergrootte hij de remkracht van de motor." Mercedes was tijdens de vliegende ronde van Hamilton niet op de hoogte van het probleem, al duurde het daarna niet lang voordat het team ontdekte hoe de vork in de steel zat. "Toen hij eenmaal binnenkwam na zijn eerste run in Q3, ontdekten de mechanici het probleem direct, maar toen was het al te laat. De omstandigheden waren daarna zo veranderd dat niemand nog zijn tijd wist te verbeteren." Hamilton moest uiteindelijk als vijfde starten, vier plaatsen achter zijn teamgenoot Valtteri Bottas, die dankzij zijn snelle tijd vanaf pole mocht starten. De Fin wist de race uiteindelijk te winnen, al moest hij Hamilton daarvoor wel in de slotfase inhalen – de twee stonden ieder op een andere strategie. Beluister hieronder de nieuwste aflevering van de Formule 1-podcast van RacingNews365. Hierin wordt door autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel gesproken over onder andere de zaak rondom Ferrari's motor.
Meest gelezen