Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes geeft voorproefje en volgt Ferrari met 'Frankenstein-achtige' upgrade

Mercedes verraste in de laatste race voor de zomerstop, de Formule 1 GP van België, met een upgradepakket. Paolo Filisetti, technisch analist voor RacingNews365, legt de upgrades onder de loep en deelt zijn bevindingen.

Mercedes heeft een hevig aangepaste W14 meegenomen naar de Grand Prix van België met een nieuw ontwerp van de sidepods. Hoewel het team uit Brackley al vaker heeft laten weten dat de focus nu verlegd is naar de bolide van 2024, is de ontwikkeling van het huidige strijdwapen nog niet afgerond. Hierbij moet benadrukt worden dat de upgrade in België geen ontwikkeling is om de prestaties van de auto verder te verbeteren, maar om geleidelijk aan te kunnen begrijpen in welke ontwikkelingsrichting het concept van de auto moet gaan voor het volgende Formule 1-seizoen. De ontwikkeling op Spa-Francorchamps is opvallend vanwege de uitbreiding: de sidepods, de vloer (zij het marginaal) en de achtervleugel. De sidepods hebben een zeer bochtig profiel aan de onderkant, terwijl de bovenkant een soort 'lip' vormt die lijkt op de eerste sidepod-versie van de Ferrari-bolide. Dit roept de vraag op wat de reden is achter de upgrade van het concept, dat eigenlijk eerder al was weggegooid of beter gezegd: vervangen bij Ferrari sinds de GP van Spanje. Uit onze bronnen hebben we vernomen dat de W14 de nieuwe versie met ovale vormen om twee redenen heeft geïntroduceerd.

Enerzijds kan Mercedes de luchtstromen aan de rand van de sidepods effectiever managen, waardoor de luchtstromen als een soort 'kanaal' naar de achterkant worden geleid. Ten tweede kan het, ondanks een lagere sidecut , de warmte voldoende managen om de motor betrouwbaar te houden. Hierbij moet worden gezegd dat Mercedes enkele oplossingen zoekt die kunnen worden toegepast bij het huidige aero-concept en dat dit als een voorproefje gezien kan worden voor de bolide van volgend jaar. Kortom: het lijkt er op dat de resterende races van het huidige seizoen gebruikt worden als test voor de upgrades die in 2024 zullen worden geïntegreerd. Het hoofddoel blijft het verkrijgen van meer begrip over het potentieel van de Mercedes-bolide die, net als bij de concurrenten, gevoelig is voor verschillende soorten circuits.

Frankenstein

We gebruiken de term 'Frankenstein' om te benadrukken hoe de feitelijk zeer verschillende concepten van Ferrari (bij de sidepods) toegepast worden bij de Mercedes W14. Je zou kunnen stellen dat de teams Red Bull willen volgen en de evolutie van de RB19 na willen bootsen, maar bepaalde updates op een andere manier aanpakken. Voor het volgen van een ander concept betaalt men echter een prijs: een technische achterstand van bijna een heel seizoen, vanwege de complexiteit van het begrijpen van dergelijke ontwikkelingsconcepten.

Sidepods van de W14

De toepassing van een ovalen profiel (dat op geen enkele andere F1-bolide nog wordt gebruikt) is interessant, omdat het de stroming in het onderste deel van de sidepods richting de achterkant verbetert. Tegelijkertijd zorgt het voor een adequate uitwisseling van de warmte, ondanks de aanpassingen aan de interne kanalen, verscholen achter het bodywork.

Onderste deel van de sidepods

Het nieuwe onderste profiel van de W14-sidepods wordt gekenmerkt door een diepe sidecut , die doet denken aan het profiel van de eerste Ferrari-bolide sinds de nieuwe technische reglementen in 2022 van kracht zijn in de Formule 1. De functie hiervan is om downwash te genereren, luchtstromen richting de diffuser aan de achterkant van de bolide.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris