Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes grijpt in na 'fout' Hamilton en voert wijzigingen door

De Grand Prix van Azerbeidzjan kende een wel heel bijzonder slot na de klapband van Max Verstappen. Bij de herstart ging Lewis Hamilton de fout in waardoor hij een mogelijke overwinning weggaf. Hij zette per ongeluk een knopje om, maar dat zal nooit meer kunnen gebeuren, want zijn team gaat wijzigingen doorvoeren om het te voorkomen.

Hamilton Baku lock up magic
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Toen de Grand Prix van Azerbeidzjan met nog twee ronden op de teller opnieuw werd gestart, schoot Lewis Hamilton vanaf de tweede plek uit de startblokken. De Brit lag bij het aanremmen van de eerste bocht al in leidende positie en had de overwinning voor het grijpen. Zodra hij zijn remmen aantikte, was zijn race echter plots zo goed als voorbij.

Deze blokkeerden namelijk en hij kon zijn auto daardoor niet fatsoenlijk stoppen. De oorzaak? Hij had per ongeluk een knopje aangeraakt in de seconden na de start, de 'magic button', waardoor zijn rembalans niet juist was voor de herstart. Het gevolg? De zevenvoudig kampioen schoot rechtdoor en kon daarna fluiten naar een mooi aantal punten en de leiding in het kampioenschap.

Zoals altijd maakt Mercedes enkele dagen na de race een video waarin het team het afgelopen raceweekend debrieft. Dit maal ging het natuurlijk onder meer over de fout van Hamilton. Alhoewel, fout? "Lewis had alles juist gedaan. Hij had zijn auto op de grid geparkeerd, alle knoppen die hij moest omzetten, had hij omgezet. Alles was klaar voor een normale start", zo begint Mike Elliot, de nieuwe Technology Director van Mercedes, zijn terugblik.

"Hij maakte een fantastische start, kwam naast Perez en in het gevecht met de Mexicaan moest Lewis naar links sturen en daarbij toucheerde hij de magic button, maar hij had dat niet door. Hij had geen flauw idee dat hij een probleem zou gaan hebben in de eerste bocht. Op het moment dat hij op het normale rempunt remde lag zijn rembalans aan de voorkant, waardoor zijn remmen blokkeerde. Hij kon op dat moment niets anders doen dan rechtdoor gaan."

Volgens Elliot valt Hamilton dan ook niets te verwijten. "Ik heb met hem gesproken en hij voelt zich deels verantwoordelijk, maar de realiteit is dat Lewis heel weinig fouten maakt. Dat maakt hem anders dan sommige andere coureurs. Het is onze taak om hem een auto te geven waarin het lastiger is om fouten te maken", aldus de Technology Director, die zegt dat het team daarom vanaf de volgende GP in Frankrijk wijzigingen door zal voeren.

"We moeten onze verantwoordelijkheid daarin nemen, we moeten kijken hoe we dit kunnen verbeteren. Het team zal er dan ook voor zorgen dat er voor de volgende race een oplossing is doorgevoerd", zo sluit Elliot af.

Ook interessant:

Veel om over na te praten in de RacingNews365-podcast na de spectaculaire Grand Prix van Azerbeidzjan. Die bizarre klapband van Max Verstappen, de blunder van Lewis Hamilton, het falende Mercedes en natuurlijk het ijzersterke Red Bull. Volgens Tom Coronel kan dat maar één ding betekenen: Verstappen koerst af op de wereldtitel.

Forbidden

Weddenschappen Valtteri Bottas

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Azerbeidzjan 2021 RN365 Nieuwsdossier

49 reacties

RN365 Special
Verstappen koestert 'huwelijk' met geliefde Lambiase: "Maar wie is het mannetje, wie het vrouwtje?"

RacingNews365 zat na het F1-seizoen samen met niemand minder dan Max Verstappen voor een exclusief interview. In dit eerste deel vertelt Max over Gianpiero 'GP' Lambiase, zijn race-engineer met wie hij als het even kan voor altijd samen wil werken. Hij beschrijft de onderlinge relatie gekscherend als een 'huwelijk'. Maar wie is nou het mannetje en wie het vrouwtje?

Lees meer
Viaplay
x
Domenicali Hoogste F1-baas doet een oproep aan Ferrari na vertrek Binotto