Toen de Grand Prix van Azerbeidzjan met nog twee ronden op de teller opnieuw werd gestart, schoot Lewis Hamilton vanaf de tweede plek uit de startblokken. De Brit lag bij het aanremmen van de eerste bocht al in leidende positie en had de overwinning voor het grijpen. Zodra hij zijn remmen aantikte, was zijn race echter plots zo goed als voorbij. Deze blokkeerden namelijk en hij kon zijn auto daardoor niet fatsoenlijk stoppen. De oorzaak? Hij had per ongeluk een knopje aangeraakt in de seconden na de start, de 'magic button', waardoor zijn rembalans niet juist was voor de herstart. Het gevolg? De zevenvoudig kampioen schoot rechtdoor en kon daarna fluiten naar een mooi aantal punten en de leiding in het kampioenschap. Zoals altijd maakt Mercedes enkele dagen na de race een video waarin het team het afgelopen raceweekend debrieft. Dit maal ging het natuurlijk onder meer over de fout van Hamilton. Alhoewel, fout? "Lewis had alles juist gedaan. Hij had zijn auto op de grid geparkeerd, alle knoppen die hij moest omzetten, had hij omgezet. Alles was klaar voor een normale start", zo begint Mike Elliot, de nieuwe Technology Director van Mercedes, zijn terugblik. "Hij maakte een fantastische start, kwam naast Perez en in het gevecht met de Mexicaan moest Lewis naar links sturen en daarbij toucheerde hij de magic button , maar hij had dat niet door. Hij had geen flauw idee dat hij een probleem zou gaan hebben in de eerste bocht. Op het moment dat hij op het normale rempunt remde lag zijn rembalans aan de voorkant, waardoor zijn remmen blokkeerde. Hij kon op dat moment niets anders doen dan rechtdoor gaan." Volgens Elliot valt Hamilton dan ook niets te verwijten. "Ik heb met hem gesproken en hij voelt zich deels verantwoordelijk, maar de realiteit is dat Lewis heel weinig fouten maakt. Dat maakt hem anders dan sommige andere coureurs. Het is onze taak om hem een auto te geven waarin het lastiger is om fouten te maken", aldus de Technology Director, die zegt dat het team daarom vanaf de volgende GP in Frankrijk wijzigingen door zal voeren. "We moeten onze verantwoordelijkheid daarin nemen, we moeten kijken hoe we dit kunnen verbeteren. Het team zal er dan ook voor zorgen dat er voor de volgende race een oplossing is doorgevoerd", zo sluit Elliot af.
Meest gelezen