Mercedes behaalde in Bahrein niet het resultaat waar ze voorafgaand aan het seizoen op hadden ingezet. Mercedes haalde met moeite het podium, nadat ze de hele race veel langzamer waren dan Ferrari en Red Bull. Door een dubbele uitvalbeurt van dat laatste team, stond Lewis echter toch op de laagste trede van het ereschavot. Technisch F1-analist Paolo Filisetti neemt de 'tegenvallende' Mercedes-bolide onder de loep en oordeelt dat er meerdere problemen spelen.
Mercedes
De achterstand van Mercedes op de andere topteams was in Bahrein enorm. Niet alleen in de kwalificatie, maar vooral in de race. De achterstand was een kleine seconde per ronde. De technische problemen bij Mercedes hebben niet alleen te maken met porpoising, zo klinkt het gerucht in de paddock. Het lijkt echter inmiddels meer een geluid dan een gerucht te zijn. We gingen op zoek naar wat meer informatie en ontdekten dat het voornaamste probleem met de Mercedes W13 het algehele gebrek aan downforce is dat door de gehele auto wordt geproduceerd. Niet per se het stuiteren zorgt voor al het tijdsverlies. Zo'n 80% van de downforce wordt dit jaar gegenereerd door de Venturi-kanalen aan de onderkant de vloer van de F1-bolides. De resterende 20% wordt gegenereerd door het bodywork en de vleugels. Het heeft er alle schijn van dat de Mercedes-bolide in de snelle bochten downforce verliest aan de achter- en onderkant van de wagen.
Meerdere problemen bij Mercedes
Het is een bijzonder fenomeen, maar de bovenkant van het bodywork heeft ook veel invloed op de manier hoe de aerodynamica aan de onderkant van de wagen werkt. In bepaalde omstandigheden, bij bepaalde snelheden, rijhoogten of een bepaalde mate van acceleratie verliest de W13 plots downforce, omdat de luchtstromen die langs het bovenste bodywork gaan plotseling 'loslaten' en dus loskomen van de auto. Dat gebeurt bij Mercedes vooral in de buurt van de sidepods en de motorkap. In een notendop kan je kunnen zeggen dat de luchtstromen die loskomen van de auto daardoor niet, zoals eigenlijk wel de bedoeling is, naar de achterkant van de auto worden geleid. De vorm van de sidepods zorgt bovendien, zo heb ik vernomen, voor een soort 'lekkage' in de vloer, die daardoor minder efficiënt wordt. Tot dusverre heeft het team dit probleem nog niet op kunnen lossen door simpelweg de set-up aan te passen. Zo ver we weten komt de eerste grote update van Mercedes voor de Grand Prix van Imola, die op 24 april gepland staat, waarna in Spanje nog een laatste stap komt. Wat betreft de motor lijkt Mercedes zich overigens weinig zorgen te maken, want uit de data van Mercedes blijkt dat de achterstand vooral voortvloeit uit het gebrek aan stabiliteit van de W13.
Meest gelezen