Het slot van de Grand Prix van Brazilië was voor menig coureur een achtbaan van emoties. Vooral Pierre Gasly, die in een Toro Rosso het eerste podium van zijn carrière haalde, was door het dolle vanwege zijn prestatie op Interlagos. De Fransman wist Lewis Hamilton in een direct dragrace achter zich te houden en kwam op enkele honderdsten voorsprong op de Brit over de lijn. Hoewel de eindsprint richting het zwart-wit geblokt een waar spektakel voor het oog was en het ook aantoont dat Honda eindelijk een competitieve motor heeft, zetten sommigen vraagtekens bij hetgeen er daar gebeurde. JJ Lehto, bijvoorbeeld, vertelt bij Iltalehti dat hij denkt dat de Mercedes niet ineens minder krachtig is dan de Honda-krachtbron. "Mercedes heeft inmiddels beide kampioenschappen binnen en hoeft dit jaar niets meer te bewijzen, het kan de motoren dus sparen. De druk is eraf, dus wordt het vermogen teruggeschroefd. Op deze manier kunnen de andere teams ook beter voor de dag komen. Toch was ik verbaasd door de langzame pace van Hamilton aan het einde, het was een verrassing dat de Toro Rosso sneller was", aldus de oud-Formule 1-coureur. "Wel is het zo dat alle motorfabrikanten duidelijke verbeteringen hebben doorgemaakt, Honda in het bijzonder heeft een flinke stap vooruit gezet. Iedere fabrikant heeft meer kracht en vooral betrouwbaarheid gevonden, volgend seizoen moet het nog beter worden", zo besluit Lehto. Autocoureur Tim Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en gastheer Jeroen van Inkel blikken in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365 uitgebreid terug op de opmerkelijke Grand Prix van Brazilië.
Meest gelezen