"Mercedes kampte al voor de introductie van de V6-turbo's met bandenproblemen. Van 2014 tot en met 2016 werd dit echter gecompenseerd door de dominante Mercedes-krachtbron." "Nu de concurrentie dat gat heeft weten te dichten, komen die problemen weer naar de oppervlakte drijven" , aldus technisch directeur van de Formule 1 Pat Symonds. Symonds gelooft niet dat de terugval van Mercedes kan worden verklaard door een betere setup van het chassis of van de aerodynamica van de concurrentie. "De tijd die je daarmee wint is marginaal. Dergelijk grote veranderingen kunnen eigenlijk alleen maar worden toegeschreven aan de banden."
Ondanks de problemen verwacht Symonds dat Mercedes een geduchte kandidaat blijft in de titelrace, maar daarvoor moeten ze wel hun strategische keuzes op orde krijgen. "Daarvoor geldt hetzelfde als voor het bandenmanagement. De verkeerde keuzes die ze in het verleden maakten, vielen door de dominante performance niet op. Maar dit seizoen hebben we Mercedes enkele strategische beslissingen zien nemen die verre van perfect waren."
Meest gelezen