Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes kopieerde 'gewoon' strategie van Verstappen in Qatar

Andrew Shovlin legt uit dat de strategische keuze voor de Grand Prix van Qatar vrij makkelijk was. Mercedes kopieerde de pitstops van Lewis Hamilton van de Red Bull-strategie, wat volgens hem de normaalste zaak van de wereld is.

Verstappen Qatar
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/MichaelPotts

Het enige wat Max Verstappen en Red Bull konden doen om nog een kleine kans te hebben op de overwinning in Qatar was een undercut. Mercedes pareerde dit echter elke keer door Lewis Hamilton gelijk naar binnen te halen. Andrew Shovlin legt in de race debrief uit dat een alternatieve strategie teveel risico met zich meeneemt op een vrij onbekend circuit.

De pitstop van Verstappen kopiëren was volgens de technisch directeur tracksite van Mercedes dan ook de makkelijkste optie. "Dat is vrij normaal als je in een kampioenschapsstrijd zit en je de race onder controle hebt. Je rijdt vooraan en hebt een gat opgebouwd. Voor Lewis was het heel, heel duidelijk dat als hij voor Max wilde eindigen, hij de pitstop gewoon één of twee rondes later moest kopiëren."

Alternatieve strategie Mercedes was te riskant

Mercedes had opties om andere strategieën te proberen, maar koos voor de veilige optie. Een éénstopper was overigens hoogstwaarschijnlijk geëindigd in een drama, dit demonstreerde Valtteri Bottas met zijn klapband na een te lange stint. "Je wil verder ook niet op een compleet ander stuk van het circuit rijden", vervolgt Shovlin.

"Dan kan een ongelukkige safety car of de bandendegradatie het voordeel (op Verstappen, red.) wegnemen. Als je Max aan de leiding ziet in een van de komende twee races, dan denk ik dat zij hetzelfde of iets vergelijkbaars zullen gaan doen", voorspelt de Mercedes-technicus.

Verstappen maakte overigens in de voorlaatste ronde van de race nog wel een extra pitstop voor een setje softbanden om zo de snelste raceronde neer te zetten. Dit kunstje kon Hamilton niet nadoen, simpelweg omdat de Brit dan in de laatste ronde een pitstop had moeten maken, waardoor er geen volledige ronde over was om een snelle tijd te klokken.

Ook interessant:

Verstappen moet hopen op een wonder van Red Bull en Honda

Max Verstappen gaat weliswaar als leider in het Formule 1-kampioenschap op weg naar de laatste twee races, de Nederlander zal op een klein wonder moeten hopen van Red Bull en Honda.. Zo oordelen Tom Coronel en Ruud Dimmers in de nieuwste RacingNews365-podcast.

Formule 1 GP Qatar 2021 RN365 Nieuwsdossier

11 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Analyse Flinke tijdwinst voor Verstappen dankzij Red Bull-upgrade