Het enige wat Max Verstappen en Red Bull konden doen om nog een kleine kans te hebben op de overwinning in Qatar was een undercut. Mercedes pareerde dit echter elke keer door Lewis Hamilton gelijk naar binnen te halen. Andrew Shovlin legt in de race debrief uit dat een alternatieve strategie teveel risico met zich meeneemt op een vrij onbekend circuit. De pitstop van Verstappen kopiëren was volgens de technisch directeur tracksite van Mercedes dan ook de makkelijkste optie. "Dat is vrij normaal als je in een kampioenschapsstrijd zit en je de race onder controle hebt. Je rijdt vooraan en hebt een gat opgebouwd. Voor Lewis was het heel, heel duidelijk dat als hij voor Max wilde eindigen, hij de pitstop gewoon één of twee rondes later moest kopiëren."
Alternatieve strategie Mercedes was te riskant
Mercedes had opties om andere strategieën te proberen, maar koos voor de veilige optie. Een éénstopper was overigens hoogstwaarschijnlijk geëindigd in een drama, dit demonstreerde Valtteri Bottas met zijn klapband na een te lange stint. "Je wil verder ook niet op een compleet ander stuk van het circuit rijden", vervolgt Shovlin. "Dan kan een ongelukkige safety car of de bandendegradatie het voordeel (op Verstappen, red.) wegnemen. Als je Max aan de leiding ziet in een van de komende twee races, dan denk ik dat zij hetzelfde of iets vergelijkbaars zullen gaan doen", voorspelt de Mercedes-technicus. Verstappen maakte overigens in de voorlaatste ronde van de race nog wel een extra pitstop voor een setje softbanden om zo de snelste raceronde neer te zetten. Dit kunstje kon Hamilton niet nadoen, simpelweg omdat de Brit dan in de laatste ronde een pitstop had moeten maken, waardoor er geen volledige ronde over was om een snelle tijd te klokken.
Meest gelezen