Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes-kopstuk vergelijkt Schumacher met Hamilton

Lewis Hamilton trad in 2013 al eens in de voetsporen van Michael Schumacher toen hij diens plek overnam bij Mercedes. In 2025 volgt hij nogmaals in de voetsporen van de Duitser met zijn overstap naar Ferrari, waar Schumacher zijn beste jaren in de Formule 1 beleefde.

XPB 1315082 Hi Res
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

2025 moet voor Lewis Hamilton het jaar van de wederopstanding worden. Na enkele moeizame jaren bij Mercedes stapt hij over naar Ferrari. Daar hoopt de bijna veertigjarige coureur een gooi te doen naar zijn recordbrekende achtste wereldtitel. Het record voor meeste wereldtitels staat momenteel op zeven en dat deelt hij met Michael Schumacher, die zijn successen vooraal aaneenreeg in een Ferrari-bolide. 

Waar men echter een stuk minder vaak bij stilstaat, is dat Schumacher na zijn eerste 'pensioen' in 2006 nog een keer terugkeerde in de Formule 1. Hij deed dat in 2010 en reed daarna nog drie seizoenen voor Mercedes. Uitgerekend daar zou Hamilton de opvolger van Schumacher worden, nadat de Duitser in 2012 opnieuw met racepensioen ging. Toen was het de beurt aan Hamilton, die aan zijn succesvolle jaren bij Mercedes zou beginnen.

Technisch-kopstuk Andrew Shovlin werkte bij Mercedes samen met zowel Schumacher als Hamilton en zegt dat beide heren "volledig verschillende" persoonlijkheden waren om mee samen te werken. Desondanks leken de twee volgens Shovlin wel weer veel op elkaar wat betreft prestaties op het circuit, voorbereiding op sessies en de feedback die ze gaven aan de engineers van het team.

"Ze zijn heel anders qua persoonlijkheid, maar ook in hoe ze werken en hoe ze zich inzetten voor het team", vertelt Shovlin in de Beyond the Grid-podcast. "Maar als je kijkt naar wat ze achter het stuur doen, wat ze doen ter voorbereiding en hoe ze feedback geven, is het allemaal heel vergelijkbaar."

“Ik denk dat Michael geweldig was, omdat hij het team naar een ander niveau heeft getild. En hij kwam van Ferrari, het team dat de tien jaar daarvoor nog zo'n dominante kracht was. We moesten harder werken toen we hem in ons team kregen. Veel aspecten daarvan gingen door toen Lewis kwam, maar je had in hem wel een coureur die de auto gewoon op pole zette als je hem de juiste informatie gaf en de auto op de juiste plaats zette. Het was geweldig dat we die methode van werken met engineers en coureurs konden voortzetten."

Praat mee!

Viaplay
x
Dakar Rally Grote problemen voor Sainz na zware klapper