Op donderdag kwam de FIA met een TD, een Technical Directive, waarin stond vermeld dat ze in zouden gaan grijpen tegen porpoising. Een van de tijdelijke maatregelen die de teams in Canada echter nog toe mochten passen, was het installeren van een tweede 'stay', oftewel een stang die het chassis met de vloer verbindt en ervoor zorgt dat de vloer steviger wordt. De teams mochten al gebruik maken van een stang, maar omdat de regels in Canada omtrent porpoising door de TD strenger zouden worden, gaf de FIA toestemming aan de teams om een tweede stay te gebruiken. Mercedes maakte daar dankbaar gebruik van en reed op vrijdag al met een tweede stang bevestigd aan haar vloer. Rivaliserende teams vonden dat bijzonder, omdat Mercedes zo binnen een dag had weten te reageren op de veranderingen. Bovendien staat de TD haaks op de officiële technische regels, waarin het gebruik van een tweede stang niet vermeld staat, waardoor een van de rivaliserende teams aangaf dat ze niet verbaasd zouden zijn als er een protest tegen Mercedes zou gaan volgen. Hieronder de Mercedes W13 mét de tweede stang (in het zwart, onder de letter R van PETRONAS), genomen op vrijdag.
Mercedes verwijdert update
Tijdens de derde vrije training in Canada was de tweede stang vervolgens weer verdwenen van de Mercedes-bolides. Op die manier kan er in ieder geval geen controverse ontstaan als er na de kwalificatie of na de race protest zou worden ingediend tegen het team van Lewis Hamilton en George Russell. RacingNews365 deed navraag bij het team, wiens woordvoerder reageerde dat de tweede stang was verwijderd omdat deze tijdens de trainingen op vrijdag 'niet effectief' gebleken was. Over een dreigend protest werd dus met geen woord gerept. Op de foto hieronder, genomen tijdens VT3, is te zien dat de tweede stang weer is verdwenen.
Meest gelezen