Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes loopt niet langer achter de feiten aan: "Hoe konden we zo dom zijn?"

Mercedes had het de afgelopen jaren lastig, maar stond er tijdens de Grand Prix van Canada ineens verrassend goed voor. Technisch directeur James Allison is hartstikke blij met deze vooruitgang, maar vraagt zich stiekem ook af waarom die vooruitgang zo lang op zich liet wachten.

Russell qualifying Canada
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes F1

Mercedes heeft, sinds de dominantie van de Duitse renstal eind 2021 ten einde kwam, amper reden gehad om te juichen. George Russell bracht daar tijdens de Grand Prix van Canada echter verandering in, want na een knappe pole én derde plek tijdens de race lijkt er eindelijk licht aan het einde van de tunnel. Technisch directeur James Allison kan niet ontkennen dat hij zich stiekem toch afvraagt waarom ze niet eerder op deze oplossing zijn gekomen. 

"De auto heeft ons vanaf dag één beduveld," grapte de technisch directeur in de Beyond the Grid-podcast over de problemen van de W15. "Het was vooral lastig omdat de auto in de langzame of snelle bochten wel makkelijk te controleren was, maar dat het nooit tegelijk kon. Die balans was echt ver te zoeken, maar de afgelopen twee à drie races hebben we de boel wat aangepast waardoor de auto onder alle omstandigheden prima presteert."

Mercedes lijkt de smaak nu te pakken te krijgen, maar Allison maakt er geen geheim van dat het wel even geduurd heeft tot ze die ene oplossing gevonden hadden. Volgens de Brit mag de Duitse renstal echter niet spreken van een 'eureka-moment'. "Dat zijn juist momenten waarop je blij bent dat je eindelijk een lastig probleem begrijpt en al meer weet van de situatie. Dat is natuurlijk fantastisch, maar in ons geval was het eerder een 'hoe konden we zo dom zijn?'-moment. Waarom hadden we dit niet eerder gezien?"

Als technisch directeur weet Allison immers als geen ander hoe lang de zoektocht naar de gouden oplossing geduurd heeft. "We zijn hier echt het hele jaar al mee bezig, want we doen er alles aan om de aerodynamica goed te krijgen. Maar ik denk dat het heel makkelijk is om afgeleid te raken door bijkomstige problemen, waardoor we dus wel werkten aan zaken die de auto beter konden maken maar niet het fundamentele probleem aan konden pakken." 

De belangrijkste vraag is echter of Mercedes deze stijgende lijn de komende maanden vol kan houden. Allison hoopt logischerwijs van wel, maar rekent er wel op dat bepaalde circuits de nodige moeilijkheden zullen veroorzaken. "Ik denk echt wel dat we de auto nog competitief kunnen maken dit seizoen en dat we niet bang hoeven te zijn voor circuits. Misschien denken de fans nu wel dat we alles weer voor elkaar hebben, maar dat zou wel te vroeg zijn. Ik zou echt verrast zijn als we in Barcelona weer op pole staan, maar ik denk dat we niet langer achter de feiten aan lopen."

Abonneer je nu op ons YouTube-kanaal en maak kans op F1-schaalmodellen en caps.

Abonneer & win

Praat mee!

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal