Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes moest 'pijnlijke' beslissingen nemen vanwege haar te zware bolide

De Mercedes-bolide van 2022 is nog altijd te zwaar. Elke gram telt, waardoor de Duitse renstal zelfs probeert te besparen op het plaatsen van sensoren. Door ontwikkelingsproblemen moesten op dat vlak pijnlijke beslissingen worden genomen.

Hamilton Russell Australia
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Tijdens de eerste races van het Formule 1-seizoen reed Mercedes met minder sensoren op de W13-bolide. Dit deden ze om extra gewicht te besparen. De bolides van Lewis Hamilton en George Russell zijn namelijk te zwaar, waardoor ze snelheid inleveren ten opzichte van de andere topteams. Het zijn lastige afwegingen voor het team.

De sensoren zijn namelijk onmisbaar voor het verzamelen van data tijdens de trainingen en natuurlijk de race. Tijdens de GP van Australië werd de keuze gemaakt om Hamilton te laten rijden met extra sensoren, terwijl de bolide van Russell net iets lichter was. James Vowles, hoofdstrateeg bij Mercedes, legt uit dat er nuttige data is verzameld in Melbourne.

"We moeten altijd zorgen dat we alles goed begrijpen en gedreven worden door data binnen deze organisatie", legt hij uit in de gebruikelijke videodebrief van Mercedes "Het was pijnlijk, want sensoren van de auto halen omdat de auto te zwaar is, betekent dat we minder informatie verkrijgen."

De W13-bolides reden in de eerste twee races van het seizoen met minder sensoren. De auto was lichter, maar het zorgde wel voor een ander probleem. "Wat we hebben geconcludeerd uit de eerste twee races is dat we teveel vragen hadden zonder antwoorden", aldus Vowles.

Mercedes moest ingrijpende maatregelen nemen

Sensoren zijn onmisbaar bij de F1-bolides, maar de W13 was té langzaam om geen maatregelen te nemen. "Tijdens een normaal jaar zou je het niet eens overwegen om geen sensoren op de auto te plaatsen", legt Vowles uit. "Je zou er op zetten wat je nodig hebt, zodat je begrijpt wat er gaande is. Dit is echter geen normaal jaar en de auto heeft overgewicht."

Hierop werd besloten dat tijdens de GP van Australië Hamilton meer sensoren kreeg dan Russell. "Er zijn duizenden componenten die samen de bolides vormen voor George en voor Lewis. Deze componenten wegen niet allemaal hetzelfde en er is een verschil van een aantal gram hier en daar. Het daadwerkelijke gewicht van de twee bolides, zoals aangegeven op de FIA-weegschaal, verschilde slechts een aantal gram van elkaar."

"Maar om de belangrijke vraag te beantwoorden: hebben we goede data verzameld? Absoluut. Het is niet dat we ineens iets kunnen vinden dat alles op zijn kop zet, maar het geeft ons veel aanwijzingen, om zo beter te begrijpen wat we moeten doen om een stap voorwaarts te maken", aldus de Mercedes-strateeg.

Ook interessant:

In menig Nederlandse huiskamer zal flink gevloekt zijn toen Max Verstappen voor de tweede keer in slechts drie Formule 1 Grands Prix uitviel. Is er reden tot paniek bij Red Bull en wat betekent dit voor de titelkansen van de Nederlandse F1-kampioen?

Tom Coronel, Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste F1-podcast van RacingNews365.

19 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull