Het Formule 1-team van Mercedes mag dan bezig zijn met een ongelooflijk succesvolle periode in de sport, het twijfelt of het ook in de toekomst nog in de Formule 1 wil blijven. Voor het seizoen van 2021 moeten de teams nog een nieuw Concorde Agreement afsluiten, dat is vooralsnog niet gebeurd. Mercedes kan zodoende eventueel uit de Formule 1 stappen. In gesprek met Motorsport.com vertelt Mercedes-teambaas Toto Wolff dat het moederbedrijf Daimler momenteel alle zaken tegen elkaar afweegt, om zo een weloverwogen besluit voor de toekomst te kunnen nemen. "Momenteel wijst alles erop dat we blijven, maar niets staat nog vast. We zitten nu middenin de discussies voor een nieuw Concorde Agreement", zo begint Wolff. "We kijken in het licht daarvan ook naar de ontwikkeling van de automobielindustrie en de bijkomende effecten die deze kan hebben op de sport. We vragen ons af in welke richting de autowereld zich ontwikkelt, en in welke vorm de Formule 1 relevant is als vermaak en als technologisch platform. Als merk waarvan de eerste auto een raceauto was, moeten we nadenken of we op lange termijn aan het platform verbonden willen blijven." Mercedes staat er ook niet per se hetzelfde in als Ferrari, zo bekent Wolff. "Het Ferrari-model werkt als volgt: 'Wij doen het voor altijd. Wij bouwen raceauto's en straatauto's'. Het andere model gaat: 'Wij hebben een succesvolle reeks achter de rug, we hebben niets meer te bewijzen. We gaan iets anders doen nu'. Beide zijn mogelijke strategieën", aldus Wolff. Mercedes heeft voor na 2021 wel al een aantal deals gemaakt om motoren te leveren aan Formule 1-teams als Williams en McLaren. Wat daarmee gebeurt als Mercedes besluit te vertrekken, is volgens Wolff vrij simpel. "Straks hebben we, inclusief Mercedes, vier teams die we motoren leveren. Je kunt óf zwanger zijn óf niet zwanger zijn, half-zwanger, dat bestaat niet. We doen dus of helemaal mee, of helemaal niet. Als we besluiten te stoppen, dan zal dat een consequentie zijn." Beluister hieronder de nieuwste Formule 1-podcast van RacingNews365, waarin autocoureurs Tim en Tom Coronel vooruitblikken op de Grand Prix van Brazilië met gastheer Jeroen van Inkel.
Meest gelezen