Het ging helemaal mis bij Mercedes toen de safety car plots op de baan kwam tijdens de GP van Sakhir. Bij een dubbele pitstop reed George Russell namelijk weg met de verkeerde banden. De voorbanden die de Brit meekreeg waren namelijk die van zijn teamgenoot Valtteri Bottas. Hij moest een ronde later opnieuw binnenkomen en kreeg bovendien iets later nog eens een lekke band. Hij verloor daardoor de race en baalde als een stekker. Zijn team moet nu opdraven bij de stewards in Bahrein omdat de banden onder de verkeerde wagen zaten. Dat is namelijk in strijd met de sportieve regels van de Formule 1. Om precies te zijn regel 24.2 a) en 24.3 e). Volgens het regelboek en om precies te zijn 24.2 a) moet er een set van dezelfde compound onder een auto worden geschroefd. Daarbij mogen verschillende sets (dus twee medium banden van een andere set) wel gemixt worden voor een maximale duur van drie ronden. Een mix van medium en harde banden mag echter niet. Dat gaat echter over verschillende sets die toebehoren aan één coureur. Mercedes mag natuurlijk geen sets mixen van Russell en Bottas. Regel 24.3 e) slaat op de controle van banden. Voordat de banden op een wagen worden gezet worden deze namelijk eerst gescand, via een soort barcode aan de zijkant. Volgens regel 24.3 e), waar Mercedes dus voor is opgetrommeld en die het team dus overtreden zou hebben, kan het gebruik van banden zonder dat deze zijn geïdentificeerd resulteren in een straf van meerdere plaatsen of zelfs een diskwalificatie.
Meest gelezen