De concurrentie in de Formule 1 kan haar borst natmaken. In de periode 2014 tot en met 2017 won Mercedes alle acht te vergeven wereldtitels. Drie keer was het Lewis Hamilton en een keer was het Nico Rosberg die als wereldkampioen het seizoen afsloot. Door deze dominantie sleepte het team ook nog eens vier keer op rij de titel bij de constructeurs in de wacht. Belangrijk onderdeel van deze dominantie is de Mercedes-motor. Het toonbeeld van kracht, efficiëntie en betrouwbaarheid. In 2017 doorbrak het team als eerste de grens van 50% thermische efficiëntie van de motor. Motorenbaas Andy Cowell laat aan Autosport weten dat de grens van 1000 PK in zicht is. " We zitten er vlak bij. Ik weet zeker dat we hem gaan doorbreken op een bepaald moment", aldus Cowell.
Niet alleen vermogen is belangrijk in de Formule 1, maar de efficiëntie van de motor is minimaal zo belangrijk. Doordat de Mercedes-krachtbron zeer efficiënt is en minder brandstof verbruikt heeft Mercedes een gewichtsvoordeel tijdens de races. Teams mogen maximaal 100 kilo brandstof per uur gebruiken. Gewicht is essentieel in de Formule 1. Iedere 10 kilo aan extra gewicht kost een team drie tot vier tienden per ronde. Cowell hoopt dat het de succesvolle Mercedes-motor van de testbank in 2018 in kan zetten tijdens de races en ook op de baan de 50% efficiëntie kan gebruiken. " We moeten afwachten hoe de ontwikkeling van de motor in de winter verloopt. Het draait daarbij ook om de totale rondetijd van de auto. We proberen ons te verbeteren op zowel motorisch als aerodynamisch vlak."
Meest gelezen