Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes-motorkopstuk draaide overuren: "Dit was een enorme verschrikking!"

Mercedes heeft dit jaar haar motor compleet vernieuwd. Een verschrikkelijk werkje, oordeelt Hywel Thomas, de leider van het motorenproject van de kampioenen.

Net als bijna elke andere motorleverancier heeft Mercedes dit jaar groots uitgepakt met haar nieuwe motor. Alhoewel de motorregels zo goed als gelijk bleven - alleen de brandstof is anders - koos de kampioensformatie er toch voor om het anders aan te pakken. Sinds 2014 maakten ze niet zoveel wijzigingen aan hun krachtbron, voornamelijk omdat de auto's dit jaar door de nieuwe technische regels wel heel anders zijn en een andere motor daar beter bij paste.

Een enorme verschrikking

In de video bespreken Hywel Thomas, de leider van het Mercedes-motorenproject, en Mike Elliott, technisch directeur, de veranderingen aan de motor en de auto. Kijkend naar de motor erkent Thomas dat het een helse klus is geweest om de nieuwe motor te ontwikkelen. "We gaan niet vertellen wat we precies hebben gedaan, maar er is heel veel werk verricht. Vooral wat betreft de manier waarop de motor in de auto is geïnstalleerd, is goed werk gedaan." "Het is gewoon helemaal anders", vervolgt de Brit. "Elk jaar praten we over kleine wijzigingen aan de motor, maar dit waren geen kleine wijzigingen, dit was een enorme verschrikking!" "Maar daardoor ziet onze wagen er nu zo slank uit. Elk jaar tweaken we hier en daar wat, maar we weten allebei dat hetgeen dat nu onder de kap ligt helemaal anders is."

Nieuwe brandstofregels

Toch veranderde er wel wat aan de motorregels, namelijk de brandstof. Deze moet dit jaar voor 10% bestaan uit duurzame stoffen. Dat zorgde ook voor een uitdaging, erkent Thomas. "We hebben wel nieuwe brandstofregels, waardoor er meer ethanol in de brandstof moet zitten. Dat verandert de verbranding en het geeft minder performance. Dat is een probleem, maar tegelijkertijd kan je de motor door de nieuwe brandstof wel iets harder laten werken. Het gaat dan om het vinden van de balans. Een grote uitdaging!" "We hebben veel verschillende brandstofsamenstellingen uitgeprobeerd, want het was een belangrijk deel van de ontwikkeling dit jaar. De motor wordt ook nog eens bevroren, dus hier moeten we het de komende vier jaar mee doen! We hebben niet veel onderdelen behouden, dit zijn de grootste veranderingen die we sinds 2014 hebben doorgevoerd." Check hieronder de video, waarin de twee Mercedes-kopstukken de nieuwe Mercedes W13 bespreken.

S0gCHFlLtuk

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'