De messen worden geslepen in aanloop naar de eerste Grand Prix van 2020. Na de rel tussen de FIA/Ferrari en de overige teams omtrent de power unit van 2019, dreigt nu een volgend conflict. Inzet daarin is het wel of niet legaal zijn van het DAS-systeem van Mercedes. Het systeem, waarbij de rijders al rijdende de stand van de wielen kunnen veranderen op de rechte stukken, houdt al sinds de wintertest de gemoederen bezig. Volgens Mercedes is het een volkomen legaal systeem en autosportbond FIA heeft zich nog niet negatief uitgesproken over het team. Concurrent Red Bull is er echter van overtuigd dat het systeem illegaal is. Volgens de werkgever van Max Verstappen is een stuurwiel bedoelt om mee te sturen en hoort bij een beweging met het stuurwiel ook de wielen mee te bewegen. Bij het DAS-systeem trekt de coureur het stuur naar zich toe, waarna de voorwielen op de rechte stukken meer naar binnen komen staan (toe-in) en voor het aanremmen van de bocht duwt de coureur het stuur weer van zich af, waardoor de wielen weer de gewenste stand krijgen - iets naar buiten staand (toe-out). Het moet een hogere topsnelheid en lagere bandenslijtage opleveren. Red Bull liet al weten dat haar advocaten bezig zijn met een onderzoek naar het DAS-systeem van Mercedes en dreigt met een protest in Melbourne als het systeem wordt toegepast. Mercedes laat zich ondertussen niet van de wijs brengen en heeft aangeven het systeem 'gewoon' te zullen gebruiken. Daarmee lijkt de Formule 1 af te steven op een nieuw conflict. Eerder deze week moest Mercedes na klachten van Red Bull de brake-duct van de achterremmen al aanpassen. De strijd tussen Hamilton en Verstappen en Mercedes en Red Bull barst nu echt los. Luister nu de F1-podcast van RacingNews365 met autocoureur Tom Coronel, F1-journalist Ruud Dimmers en host Thomas van Groningen.
Meest gelezen