Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes ontdekt de ontwerpfout die het seizoen heeft verpest

Technisch Directeur van Mercedes, Mike Elliott, kan bevestigen dat het team een fout heeft gemaakt bij het ontwerp van de W13 waardoor ze dit jaar ondermaats presteren en niet mee kunnen strijden voor de titel.

Mercedes kampte in het begin van het seizoen met een groot probleem. De W13 stuiterde namelijk als een gek, waardoor het, naast dat het erg oncomfortabel was voor de coureurs, ook nog eens een negatieve invloed had op de snelheid van de bolide. Mede door dit probleem kwam de verwachte performance niet naar boven in de bolide en kan de Duitse renstal voor het eerst in negen jaar niet strijden voor de titel. De ene race konden ze vechten voor het podium en in de andere race waren ze aan het strijden met het middenveld. Gelukkig voor Mercedes hebben ze het probleem deels kunnen oplossen. Technisch Directeur van Mercedes Mike Elliott laat weten een moment te kunnen aanwijzen waarbij ze iets fout hebben gedaan bij het ontwerpen van de W13. "Je kijkt terug en je kijkt naar hoe we de auto hebben ontwikkeld, en ik kan een moment van vorig jaar aanwijzen waarop we iets deden waarvan ik denk dat we een fout hebben gemaakt", is Elliott te horen in de Beyond the Grid podcast. "Wat je ziet aan performance en de manier waarop je van race tot race schommelt als gevolg daarvan. Dat is een fout waarvan we al een tijdje kennis van hebben en we hebben het gecorrigeerd waardoor onze performance geleidelijk aan beter is geworden." "Maar het is iets wat we voorlopig nog niet volledig kunnen corrigeren. Dat zullen we in de winter doen. Ik kan je niet de technische details daarover vertellen. Dat is iets wat we niet aan de grote klok willen hangen, maar ik kan je vertellen dat deze auto's complex zijn."

Toen wist Mercedes dat het foute boel was

De eerste keer dat de W13 op het circuit reed, zag Mercedes direct al dat er een probleem was met de bolide. "We hadden een filmdag op een heel nat Silverstone. We hoorden al geruchten dat andere teams problemen hadden. Toen wij voor het eerst met onze auto reden zagen we wat gestuiter en we wisten meteen dat we een probleem hadden die opgelost moest worden", vertelt Elliott. "Het was een natte dag in Silverstone dus we hadden nog niet gezien hoe erg het gestuiter kon zijn. In de eerste wintertest wisten we zeker dat we een probleem hadden dat opgelost moest worden." Mercedes nam een flinke upgrade mee naar de Grand Prix van Spanje en behaalde een mooi resultaat. Vele dachten dat het probleem opgelost was, waaronder ook het team zelf, maar niets bleek minder waar. "In Barcelona hadden we dat probleem redelijk onder controle. We hadden daar geen probleem met het gestuiter en we leken een stuk sneller. We dachten 'oké we zijn terug om te strijden', maar toen kwamen we bij twee hobbelige circuits en ineens was het weer een teleurstelling. We moesten opnieuw het probleem zien op te lossen en te begrijpen wat we gemist hadden."

Ontwikkelingen belangrijker dan de vorm van de auto

Alle ogen waren tijdens het testen gericht op Mercedes, want zij hadden wel een heel bijzonder concept. De bolide had namelijk geen sidepods. Elliott legt de keuze voor dit design uit. "We zagen een maas in de wet wat heeft geleid tot het concept van de sidepod. We dachten van 'zou een ander team dit ook gezien hebben, zou een ander team er ook mee komen?' Hoewel het er visueel heel anders uitziet, gaat het, zoals altijd met deze dingen, om het pakken van kleine aerodynamische voordelen." "Zonder een ontwikkeling te hebben doorgevoerd op het concept dat we hebben, en een ontwikkeling te hebben doorgevoerd op een ander concept, is het moeilijk om te weten wat het uiteindelijk waard is. Maar het was geen grote gamechanger, want we hebben dit jaar geleerd dat het minder om de vorm van de auto gaat, maar mee om de manier waarop we de ontwikkeling van de auto benaderen." "Als je naar de sidepod kijkt, zeggen mensen 'dat ziet er heel anders uit, dat moet dan ook heel anders werken dan bij de rest van de auto's'. En dat doet het niet, het is gewoon een iets andere oplossing. Aerodynamisch gezien denk ik niet dat het een enorme afwijking is van andere auto's. Het is gewoon iets dat ons een klein beetje performance geeft."

Viaplay
Pos. Coureur Punten
Pos. Team Punten
Volledige stand
x
Breaking De salarissen van de F1-coureurs in 2024