Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Mercedes

Mercedes onthult grote achterstand op topteams en stelt deadline voor oplossing

Mercedes hoopt over '2 à 3 races' weer vooraan mee te strijden om de Grand Prix-overwinningen. De problemen zijn momenteel nog steeds hardnekkig aanwezig, maar technisch kopstuk James Allison heeft er alle vertrouwen in dat zijn team het op gaat lossen.

Russell Bahrain
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Mercedes is nog niet in staat om voor overwinningen te vechten, zo zagen we afgelopen weekend wel tijdens de GP van Bahrein. De Britten reden op ruime achterstand van Charles Leclerc en Max Verstappen voordat de safety car in de slotfase het veld weer naar elkaar toebracht.

De belangrijke vraag bij Mercedes is nu: wanneer hebben ze de problemen opgelost? Een helder antwoord heeft het team nog niet. "Dat is een goede en hele belangrijke vraag voor het kampioenschap.", vertelt Chief Technical Officer James Allison. "Porpoising heeft iedereen verrast enkele weken geleden. De mechanismes die het veroorzaken worden nog niet helemaal begrepen en zijn anders dan iedereen op tv en in de media denkt."

Volgens Allison had Mercedes de problemen een lange tijd onderschat. "Hoe snel iedereen de problemen kan oplossen wordt heel belangrijk voor de rangorde in de Formule 1. We werden er enorm door verrast en de hoeveelheid porpoising waar we last van hadden tijdens de wintertest, nadat we onze grote update hadden geïntroduceerd, was best extreem."

Mecedes werkt keihard

Achter de schermen is de druk bij Mercedes torenhoog. In de fabriek wordt er met man en macht gewerkt om de problemen op te lossen. Zo lang dat echter nog niet is gebeurd, moet Mercedes op andere vlakken performance inleveren, zo erkent Allison.

"Langzaam maar zeker krijgen we het onder controle, maar momenteel moeten we daarvoor de basisperformance van onze bolide opofferen, om zo het grote probleem aan te kunnen pakken", zucht hij. "De komende weken staat er een enorme druk op ons om snel verbeteringen door te voeren zodat we de stuiterproblemen onder controle krijgen, zonder dat we onze performance daar voor op moeten offeren."

Want Mercedes hoort thuis vooraan het veld, samen met Red Bull en Ferrari. "We zijn enorm hard aan het werk en we kunnen geen tijd verspillen om de oplossingen te vinden, ontwikkelen en introduceren, zodat we hopelijk het beste in onze auto naar boven kunnen halen. Daardoor zouden we ons als het goed is weer vooraan de grid, waar we willen zijn, moeten kunnen melden."

Gat met Red Bull en Ferrari is groot

Momenteel lijkt een GP-overwinning een utopie voor Lewis Hamilton of George Russell, maar als het aan Mercedes ligt, verandert dat snel. Al is dat niet het doel op zich, want het hoofddoel is natuurlijk die titel, de negende op rij.

"Wanneer we weer voor overwinningen kunnen strijden? We willen niet alleen voor zeges strijden, maar voor de titels!", is Allison duidelijk. "Dat is het doel van ons team, daar bestaan we voor. Ja, zeges maken deel uit van ons avontuur op weg naar het kampioenschap. Het is een grote uitdaging."

"We stonden in Bahrein namelijk zo'n 0,6 seconde, misschien meer, achter op de leiders. We nemen veel problemen met ons mee, maar voor al die problemen bestaan oplossingen die wij moeten kunnen vinden. Ja, het is een uitdaging, maar na de wintertestdagen had ik het eigenlijk erger verwacht."

De stijgende lijn is zelfs al ingezet, ook al lijkt dat misschien niet zo. "De verbeteringen die we op weg naar de eerste race hebben doorgevoerd, die voor de fans misschien wat minder zichtbaar en geruststellend waren, gaven ons intern wel vertrouwen. De manier waarop we onze problemen aanpakken geeft mij het goede gevoel dat we snel weer een competitieve auto hebben en op de titel kunnen jagen."

"Het is niet makkelijk, het is een ambitieuze bolide, maar als team zijn we sterk en gaan we er alles aan doen om de problemen zo snel mogelijk op te lossen. Hopelijk lukt dat binnen de komende twee of drie races, maar hoe dan ook gaat het ons lukken en gaan we onze bolide weer vooraan de grid brengen en gaan we strijden en jagen op het kampioenschap", aldus het Mercedes-kopstuk.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

19 reacties

RN365 Special
Is deze wiskundige formule het geheim van Red Bull-topontwerper Adrian Newey?

Het is één van de meest besproken topics in de Formule 1 van dit seizoen: porpoising. Heeft Red Bull-topontwerper Adrian Newey de juiste formule gevonden om het probleem in kaart te brengen en daarnaar te handelen?

Lees meer
Viaplay
x
Formule 1-podcast Nog volop werk aan de winkel voor Verstappen en Red Bull