Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes onthult slimme truc Verstappen en verklaart dramatisch weekend Hamilton

Wat ging er nou allemaal mis in Monaco voor Lewis Hamilton? De Brit kende op zijn zachtst gezegd een compleet baalweekend. Zijn team komt nu met de uitleg hoe het zo ver heeft kunnen komen en hoe Max Verstappen een rolletje speelde in het geheel.

Zoals Mercedes na elke race doet, deelt het op haar YouTube-kanaal een uitgebreide analyse van de gebeurtenissen tijdens het afgelopen Grand Prix-weekend. Deze keer hadden de kampioenen wel erg veel om over na te praten, want het weekend verliep totaal niet naar wens. Valtteri Bottas deed het prima, totdat een pitstopprobleem ervoor zorgde dat zijn race tot een roemloos einde kwam, terwijl Lewis Hamilton op zijn beurt op zaterdag en zondag zwaar ondermaats presteerde. De eer was aan hoofdstrateeg James Vowles om het weekend samen te vatten en alle vragen te beantwoorden. Als strateeg had hij natuurlijk ook wel het een en ander uit te leggen, want ook dat vlak werden er foute keuzes gemaakt. Gevraagd waarom Hamilton het zo lastig had, zeker ten opzichte van teamgenoot Bottas, vertelt Vowles dat de problemen van Lewis eigenlijk pas op zaterdag de hoek om kwamen kijken. "Op donderdag duurt het in Monaco altijd even voordat iedereen op stoom is, omdat het een stratencircuit is. Toch was Lewis aan het einde van de dag redelijk tevreden. Zijn wagen deed wat hij wilde en zijn tijden hoorden bij de beste van de dag. Het zat er dus in, de snelheid was er en Hamilton was tevreden", zo herinnert hij zich. "Op zaterdag waren de rollen echter omgedraaid en was Valtteri de snelste coureur van het duo. Wat was het verschil? De temperaturen waren gedaald vergeleken met de donderdag. Daardoor konden we op een of andere manier de banden niet werkend krijgen. Valtteri was vervolgens veel sneller dan onze andere coureur, maar beide coureurs wisten niet het maximale uit de banden te halen." De set-up keer op keer omgooien kan je in Monaco doen, maar het is belangrijk dat dat niet ten koste gaat van de tijd die een coureur op het circuit kan doorbrengen. "Een van de problemen in de straten van Monaco, is namelijk dat je als coureur het vertrouwen op moet bouwen, het vertrouwen dat de wagen je geeft wat je wilt", legt de strateeg uit. "Als je net met een kilometertje of twee per uur sneller door een bocht kan vliegen, dan genereer je ook alweer meer warmte, waardoor je meer grip krijgt. Als je echter niet het vertrouwen hebt in de wagen, dan kan je in een neerwaartse spiraal belanden en juist alleen maar grip verliezen. De set-up van beide coureurs was niet heel erg verschillend, maar toch wisten we niet alles uit de banden en de wagen van Hamilton te halen", aldus Vowles. Artikel gaat verder onder de afbeelding .

Door dat gebrek aan grip kwalificeerde Hamilton op zaterdag uiteindelijk als zevende. In de race vielen er voor hem twee mensen uit, waaronder teamgenoot Bottas, maar toch kon de Brit niet profiteren. Door een vroege pitstop, die uiteindelijk niet het gewenste effect had, verloor hij plekken aan Sergio Perez en Sebastian Vettel en finishte hij uiteindelijk op de plek waar hij ook was begonnen: zeven. Waarom kwam Hamilton dan zo vroeg de pitstraat in? De eindverantwoordelijke van de Mercedes-strategie legt het uit. "Voor de race bespraken we de verschillende strategieën. We dachten dat ronde 18 à 20 vroeg zou zijn voor een pitstop en een pitstop rond ronde 30 laat", aldus Vowles, die toe moest zien hoe Red Bull en Max Verstappen met slimme strategie ervoor zorgden dat eigenlijk iedereen voor een late pitstop ging. "Die pitstop window werd tijdens de Grand Prix van Monaco gecreëerd door Red Bull en Verstappen. Ze reden aan het begin snel weg, maar vervolgens zorgden ze ervoor dat er geen grote gaten waren waar iemand in kon duiken met een pitstop. Valtteri had daardoor Perez en Vettel in zijn pitwindow (de Fin zou dus achter hen terug op de baan komen en had misschien vast kunnen komen te zitten, red.), dus daardoor konden we geen pitstop maken. Verstappen was iedereens pitwindow aan het managen." Pas rond ronde dertig kwamen die gaten er en besloot Mercedes meteen Hamilton naar binnen te halen. "We zaten al de hele tijd vast achter Gasly en inhalen op de baan ging niet lukken. We hadden twee mogelijkheden: de overcut en de undercut. De overcut bestaat echter niet tot het moment dat Gasly een pitstop maakt. Die kans had AlphaTauri, want het gat was er, maar ze gingen er niet voor. Dat betekende dat ze er niet van overtuigd waren en liever op ons wachtten. We hadden kunnen wachten en hopen dat er iets zou gebeuren, maar we konden ook het initiatief nemen. Volgens onze berekeningen zouden we door de pitstop op dat moment precies voor hem kunnen komen." En dus dook Hamilton naar binnen voor een vers setje van het hardste rubber, maar uiteindelijk veroverde hij de plek van Gasly niet. Tot overmaat van ramp schoof Vettel door zijn overcut wel naar voren, net als Sergio Perez. "Het was lastig om de banden in de eerste ronde na de pitstop op temperatuur te krijgen en daardoor lukte het niet. We dachten dat het zou lukken en dat we een succesvolle undercut uit konden voeren. Nu ik hier zo sta, is het duidelijk de verkeerde keuze geweest en hebben we meerdere plekken verloren. We kwamen terug achter Gasly, die langzamer was dan Lewis had kunnen zijn in schone lucht, waardoor Vettel terrein goed maakte en zowel Pierre als Lewis kon inhalen", aldus de schuldbewuste Vowles. Check hieronder de gehele debriefing van Mercedes na afloop van het GP-weekend in Monaco.

GoDu5Oti5pw

Viaplay
x
Kalender F1 slaat terug op kritiek Verstappen: "Het is niet verplicht"