Mercedes is zondag op waarde geklopt. Dat benadrukken de wereldkampioenen na afloop van de Grand Prix van Abu Dhabi. Tijdens het raceweekend reden ze weliswaar met een ietwat teruggeschroefde motor, maar het nadeel dat Lewis Hamilton en Valtteri Bottas daarvan ondervonden, was minimaal. Dat vertelt Andrew Shovlin, de Trackside Engineering Director van het team, na afloop van de race aan onder meer RacingNews365 . Mercedes tast nog steeds in het duister over de precieze aard van de problemen met de MGU-K, dat kinetische energie omzet in extra paardenkrachten. "Er zijn gedurende de laatste Grand Prix-weekenden her en der Mercedes-motoren kapot gegaan door falende MGU-Ks, maar we snappen nog niet helemaal hoe dat heeft kunnen gebeuren", zo doelt hij op de motor van Sergio Perez in Bahrein en de motor van George Russell tijdens de trainingen in Abu Dhabi. Mercedes probeerde daarom dit weekend de motoren zo min mogelijk te belasten, in de hoop dat zij niet zouden worden getroffen door dezelfde MGU-K-problemen. "We zijn niet op de hoogte van het specifieke probleem, dus daarom hebben we de krachtbron zo conservatief mogelijk gebruikt hier in Abu Dhabi om zo problemen te voorkomen." Volgens Shovlin was dat de enige optie. "Als je de precieze aard van het probleem niet weet, dan is het enige wat je eigenlijk kan doen voorzichtig zijn. Tijdens de race waren we in de achtergrond continu bezig er voor te zorgen dat de motor zo min mogelijk werd belast", aldus de engineer, wiens coureurs na afloop van de race toegaven van niks te weten over de haperende motor . "De coureurs hoeven het inderdaad niet gemerkt te hebben, want we waren er vooral in de achtergrond mee bezig", geeft Shovlin toe, die meent dat het tijdsverlies voor Mercedes reuze meeviel. "Het was maar minimaal. De hoeveelheid tijd was aanzienlijk minder dan een tiende per ronde, dus minder dan het verschil tussen Verstappen en onze coureurs." Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen