Het Italiaanse Autosprint zette Toto Wolff voor het blok en vroeg de Mercedes-teambaas of zijn klantenteams met een andere power unit raceten in 2020, aangezien Williams en Racing het afgelopen kalenderjaar vaker te maken hadden met motorische problemen dan het fabrieksteam van Mercedes. Zowel Sergio Perez als George Russell moesten aan het einde van het seizoen namelijk gridstraffen incasseren omdat ze te veel motorcomponenten hadden gebruikt. "Ik denk niet dat onze eigen motoren betrouwbaarder zijn dan de motoren die we leveren aan klantenteams", benadrukt Toto Wolff in zijn antwoord. "In 2016 verloor Hamilton nog de titel door een technisch mankement aan de motor", doelt hij op de vlammende krachtbron van de Brit tijdens de GP van Maleisië. "Ook in de afgelopen twee jaar gebeurde er nog van alles wat betreft de betrouwbaarheid bij Mercedes." Volgens Wolff komen de uitvalbeurten van de Mercedes-klanten teams dan ook niet door de power unit. "Het materiaal van ons is gelijk aan het materiaal dat we leveren aan onze klantenteams. Wel zitten er verschillen in de koelingssystemen van de power units, omdat de teams deze zelf ontwikkelen. Dat zou een verschil kunnen maken. De afgelopen jaren was het soms zelfs zo dat Williams een beter koelingssysteem had dan wij." Met dertien overwinningen en vijftien behaalde polepositions in 2020 heeft het fabrieksteam van Mercedes echter weinig te klagen over de betrouwbaarheid van Mercedes power-unit. Bij Racing Point zag men echter een podiumplaats in rook opgaan toen de Mercedes-motor in de bolide van Sergio Perez kapot ging tijdens de eerste race in Bahrein in 2020. "Natuurlijk was het pijnlijk om te zien hoe Sergio uitviel, maar toch kan ik nogmaals bevestigen dat het materiaal waarover de klantenteams beschikken, gelijk is aan het materiaal waarmee wij rijden", aldus Wolff.
Meest gelezen