Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes ontkent gebruik van flexibele achtervleugel

Sinds de eerste Grand Prix op Silverstone ligt de achtervleugel van Mercedes onder een vergrootglas. Deze zou 'flex' vertonen, wat in strijd is met de reglementen.

Mercedes-teambaas Toto Wolff is zich van geen kwaad bewust als hij door Motorsport-Total geconfronteerd wordt met de geruchten. "We hebben geen flexibele achtervleugel. Misschien moeten ze eens naar enkelen anderen kijken. Maar bij ons is dat niet het geval", waarmee Wolff mogelijk naar Red Bull verwijst. Ook dat team wordt ervan verdacht dat de achtervleugel flex zou vertonen. In het verleden zochten F1-teams frequent de grens van de reglementen op, waarbij (delen van) voor- en achtervleugels flex vertoonden. Dit heeft een aerodynamisch voordeel, doordat de vleugels doorbuigen op hogere snelheden - iets dat een hogere topsnelheid oplevert en minder aerodynamische weerstand. In de bochten is het voordeel van de normale stand van de vleugels dan wel aanwezig. De FIA scherpte de regels diverse malen aan, waarbij het ook de testprotocollen aanscherpte. Tot op heden zijn er vanuit de FIA geen signalen dat er een, of meerdere team(s) nauwlettend in de gaten worden gehouden.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje