Het budgetplafond zou aanvankelijk per 2021 175 miljoen dollar per jaar omvatten, maar is recent verlaagd naar 145 miljoen. De daarop volgende jaren zakt de limiet zelfs naar 135 miljoen per jaar. Vooral de grote drie topteams, Mercedes, Ferrari en Red Bull, ontkomen (bijna) niet aan het ontslaan van personeel. Mercedes-teambaas Toto Wolff wil gedwongen ontslagen zo veel mogelijk voorkomen en heeft nu aangegeven dat Das Haus nu nadenkt over activiteiten in andere raceklassen. "Voor ons betekent het bijstellen, het betekent dat we de manier waarop we dingen doen veranderen en personeel inzetten op nieuwe gebieden. We hebben een zeer sterke afdeling die Mercedes Benz Applied Science heet, waar we werken voor hoogwaardige klanten en onze diensten inzetten", aldus Wolff op de website van Mercedes. "En wie weet? Misschien gaan we naar andere racecategorieën kijken om mensen en het intellectuele eigendom binnen Mercedes te houden." Mercedes blijft hoe dan ook de F1 trouw, is zijn stellige overtuiging. "Het topmanagement van Mercedes ziet Formule 1 heel erg als een kernactiviteit. We bouwen straatauto's en we bouwen raceauto's. En eigenlijk was de allereerste auto een raceauto." Het Duitse automerk is naast de Formule 1 actief in de Formule E, terwijl het net twee jaar geleden afscheid nam van de prestigieuze DTM. Ferrari denkt inmiddels ook al hardop na over andere raceactiviteiten. Bij de Scuderia zijn een terugkeer in de langeafstandsracerij en de IndyCar bijvoorbeeld in beeld.
Meest gelezen