Na de eerste drie Formule 1-race van 2023 maakte Mercedes de keuze om de rollen van James Allison en Mike Elliott om te draaien. Allison keerde terug naar zijn rol als technisch directeur, terwijl Elliott nu de Chief Technical Officer wordt van de Duitse renstal. De reden is kristalhelder: het verbeteren van de prestaties om dichter bij koploper Red Bull te komen. Allison gaat in de F1 Nation Podcast dieper in op de swap binnen Mercedes en benadrukt hierbij dat de keuze door de kopstukken zelf is gemaakt. "Ik was misschien beter op de korte termijn voor in het kampioenschap en hij was beter af als CTO", zo begint Allison. "We hebben het erover gehad en kwamen met het idee (om te wisselen, red.) zodat we een betere machine kunnen bouwen." Volgens de Mercedes-engineer heeft de wissel niets te maken met de tegenvallende prestaties in de eerste drie races van het seizoen. "Dit was een nuchtere constatering van wat wij denken dat het beste is. De sterkte van het team wordt gemaximaliseerd door de wissel en laten we hopen dat de race in Melbourne al een stap in de goede richting was. Mike en ik zijn ervan overtuigd dat we zo een betere rol kunnen spelen in het team."
Gevecht met Red Bull
Vooralsnog kon Mercedes de strijd met Red Bull nog niet aangaan dit jaar. Hoe denkt Allison daar nu over? "Ik wil er niet teveel bij stilstaan en we moeten ons vooral concentreren op de mogelijkheden voor onze auto. Hoe snel kunnen we de mogelijkheden met nieuwe hardware aanpakken en hoeveel geeft ons dat in het weekend? Hoe sneller dat lukt, hoe groter onze kansen." "Maar we zijn wel realistisch over het significante verschil in performance in vergelijking met Red Bull - en vooral met Max. Ze gaan een extreem sterke tegenstander zijn, maar wij moeten ze opjagen en op een bepaald moment ook weer inhalen", aldus Allison.
Meest gelezen