Aston Martin blijkt allesbehalve tevreden te zijn over de nieuwe technische regels, en al helemaal de manier waarop deze tot stand zijn gekomen. Teambaas Otmar Szafnauer pleitte op vrijdag dan ook voor nieuwe veranderingen, die het speelveld gelijker moeten maken, want zijn team zou door de nieuwe regels benadeeld zijn. De nieuwe regels, ingevoerd om de downforce te verminderen zodat de Pirelli-banden het minder zwaar te verduren kregen, zouden volgens hem meer impact hebben op teams met een lage rake. Daardoor zouden Aston Martin en ook Mercedes afgelopen winter meer tijd zijn verloren. Vooral de manier waarop de regels tot stand kwamen zorgen bij Szafnauer tot frustratie. "Als er regelveranderingen worden doorgevoerd ten behoeve van de veiligheid, dan rust die verantwoordelijkheid volledig op de schouders van de FIA. Zij zijn de experts. Dat is niet wat er in dit geval is gebeurd", zo zette de Amerikaan vrijdag hardop zijn vraagtekens bij het proces . Als Toto Wolff, teambaas van het andere team dat hard geraakt zou zijn door de regels, wordt geconfronteerd met de woorden van Szafnauer, kan hij zich daar wel in vinden. "Ik begrijp het onderwerp, want de manier waarop de regels vorig jaar tot stand zijn gekomen, daar kan je toch wat vraagtekens bij zetten, zeker bij de motivatie ervan. Ik denk dat Aston Martin het recht heeft om het proces onder de loep te nemen, te bekijken en te bespreken met de FIA." Alleen op die manier kan men volgens Mercedes-teambaas Wolff weten of alles correct is verlopen. "Zo kunnen we er achter komen wat er precies is gebeurd en hoe het heeft kunnen gebeuren. Daarom heb ik respect voor de vragen van Aston Martin over het proces. Misschien waren de nieuwe regels gericht op ons en hebben zij daardoor onbedoelde ook schade opgelopen", denkt de Oostenrijker.
Meest gelezen