Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes tegen plannen voor nieuwe F1-motor

Gisteren werden de plannen gepresenteerd voor de nieuwe Formule 1 motoren. Zoals verwacht zijn diverse fabrikanten tegen de voorgenomen veranderingen. Mercedes, dat zeer dominant is op motorisch vlak, loopt vanzelfsprekend voorop.

Mercedes-teambaas Toto Wolff laat weten dat hij geen voorstander is van de plannen voor de nieuwe F1-motoren. Vanaf 2021 moeten deze motoren achterin de Formule 1 bolides liggen. Vorige week werd al duidelijk dat Mercedes graag vasthoudt aan het huidige motorconcept . In de nieuwe motorformule is geen plaats meer voor de complexe en dure MGU-H. Daarnaast gaan de motoren meer toeren draaien en wordt er voor bepaalde componenten een strikter technisch reglement opgesteld. Hierdoor krijgen de fabrikanten minder speelruimte. Wolff laat aan Auto Motor und Sport weten dat Mercedes niet blij is en vreest hoge kosten in de komende jaren " Een deel van het concept is vergelijkbaar met het huidige, maar het betekent dat we compleet nieuwe motoren moeten ontwikkelen. Vanaf 2018 moeten we twee ontwikkelingsprogramma's tegelijk runnen." " Het is belangrijk dat we gezamenlijk definiëren hoe de Formule 1 in 2021 eruit ziet en welke eigenschappen een motor moet bezitten. Dat moet het doel zijn waaraan we gezamenlijk werken. Dit is pas het startpunt van een dialoog en geen definitief formaat. Sommige dingen zijn goed, andere nog niet."

Wolff kijkt daarbij niet alleen naar de motoren, maar naar het complete plaatje voor 2021 en verder. " Belangrijk is dat we weten hoe de Formule 1 er vanaf 2021 uit gaat zien. Alleen praten over een specifiek onderdeel als de motoren is niet genoeg. Er moet duidelijkheid komen hoe de F1 er in 2021 uitziet." Liberty Media heeft een projectteam opgesteld onder leiding van Ross Brawn die als taak heeft om het technisch reglement voor 2021 op te stellen. De werkgroep heeft centraal staan dat er meer actie moet komen op de baan en de onderlinge verschillen kleiner moeten worden. Close racing moet weer mogelijk zijn en coureurs moeten in kunnen halen zonder hulpmiddelen als DRS.

Viaplay
x
LIVE Reacties na bizar einde sprintkwalificatie