Mercedes staat er in de media-debrief van het team na de Formule 1 Grand Prix van Australië uitgebreid bij stil. Waarom haalde men George Russell naar binnen toen de safety car de baan op werd gestuurd vanwege de crash van Alexander Albon? "Een goede vraag", zo oordeelt James Allison namens het team. "Dat deden we omdat het nog vroeg in de race was, ronde acht ongeveer. Dat is precies het moment waarop een pitstop tijdens een safety car je kan helpen of je juist een beetje tegen kan werken. Maar je kon zien wat we deden, we besloten onze auto's te splitten." "We brachten Russell naar binnen, maar hielden Lewis Hamilton op de baan. Zo probeerde we het risico een beetje te spreiden, alsof we wedden op twee paarden, eigenlijk."
Mercedes zeer verrast door rode vlag
Heel even leek het erop dat de gok in het geval van Russell goed uit ging pakken: "We dachten dat we vrij goedkoop een pitstop hadden gemaakt, maar dat was helemaal niks meer waard toen enkele seconden later de rode vlag werd uitgehangen. Een goedkope pitstop tijdens een safety car-neutralisatie weegt dan niet meer op tegen een gratis pitstop vanwege een code rood." En die rode vlag, was die wat Mercedes betreft strikt noodzakelijk? "Wij waren daar zeer door verrast. In onze ogen had alles met gele vlaggen en een safety car geregeld kunnen worden." "Maar goed, wij namen ons besluit op basis van de kennis die op dat moment voorhanden was, maar het was duidelijk dat George de verliezende partij was toen de rode vlag kwam." Wat was er nadien voor Russell nog mogelijk geweest als hij later niet in de race was uitgevallen? Allison noemt geen positie: "Hij had een sterke race kunnen rijden. Hij liet een sterk tempo zien gedurende het hele weekend. Hij was goed in de kwalificatie, sterk in de race en maakte jacht op een mooi resultaat, ook al werkte die slecht getimede rode vlag hem een beetje tegen."
Meest gelezen