Ondanks dat het team van Mercedes met een enigszins prima P3 in het constructeurskampioenschap de zomerstop ingaat, heeft het team uit Brackley nog wel het een en ander op het lijstje der verbeteringen staan. Zo gaf vooral George Russell eerder na de Grand Prix van Oostenrijk aan moeite te hebben met het vinden van de juiste balans in de W14. De resultaten na de Grand Prix van België waren iets beter. Een zevende en achtste plek tijdens de sprintrace op zaterdag en een vierde en zesde plaats op zondag voor de Mercedes-coureurs. Opvallend aan de laatste drie races is dat Russell consequent achter zijn teamgenoot en zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton finisht.
Op het scherp van de snede
De Technical Director van Mercedes, Mike Elliott verklaart de balansproblemen na de Grand Prix van België. "Deze auto's zijn lastig te besturen en ze liggen dicht op de grond. En het is lastig om de juiste balans te vinden in de bochten en om te dealen met de stijfheid van de bolides", zegt Elliott tegenover onder andere RacingNews365 . Volgens de Brit heeft dit dus niets te maken met de prestaties van Russell: "Ik ben er zeker van dat George een fantastische coureur is, hij weet vrij snel wat hij uit de auto moet halen." Ook teambaas Toto Wolff bespreekt het probleem van de Mercedes-bolide: "Deze auto's staan op het scherp van de snede. En daar kan je snel vanaf en dan verlies je het zelfvertrouwen. En aan de andere kant, als je binnen het bereik zit van de sweet spot.. Maar dat gezegd hebbende, deze auto heeft geen sweet spot" , geeft Mercedes-teambaas Toto Wolff eerlijk toe. "Het gaat er meer om dat we in die zone komen van begrip wat de auto gaat doen en ik denk dat daar een groot verschil in zit. Het kan één van deze situaties zijn en dat is in je voordeel of in het nadeel."
Meest gelezen