Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Mercedes

Mercedes verklaart problemen in Saoedi-Arabië

Afgelopen raceweekend ging het niet van een leien dakje bij Mercedes. Een zesde en negende plek was niet om over naar huis te schrijven. Het team legt uit wat er mis ging.

Hamilton Saudi Qualifying
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Lewis Hamilton en George Russell hadden afgelopen weekend niet hun beste raceweekend. De nieuwe Mercedes W15 was niet snel genoeg en zeker Hamilton was erg vocaal over de gebreken van de bolide. De zesde en negende plek van het duo was dan ook een grote teleurstelling.

Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van het F1-team, verklaart dat beide coureurs tegen dezelfde problemen aanliepen. "Ja, Lewis Hamilton en George Russell hadden afwijkende set-ups, maar het is zeldzaam dat we twee auto's met dezelfde afstelling hebben. Als we keken naar de performance, dan zagen we dat beide auto's dezelfde beperkingen hadden in de kwalificatie en de race. Het is iets fundamenteels en we moeten diep gaan graven om dat te begrijpen."

Slechte prestatie

Gevraagd naar de problemen in Djedda, verklaart Shovlin de zaken die een invloed hadden op de mindere prestaties van zijn team. "Er zijn een paar factoren die een rol spelen. De balans was niet geweldig, dat is een. In de zeer snelle bochten waren de muren niet ver weg. Dat zijn de bochten waarin de coureurs veel vertrouwen willen hebben, terwijl de auto last had van overstuur op het moment dat de coureurs het maximale van de banden vroegen."

"Je kan je voorstellen hoe onzeker de coureurs daar van werden. Dat was zowel in de kwalificatie als de race een factor. In de kwalificatie waren er ook wat problemen met gestuiter, maar in de race was dat minder een probleem, aangezien er dan meer brandstof in de auto zit en je wat langzamer gaat. Daardoor werd het gestuiter minder en waren er daar minder problemen mee."

Gripprobleem

Maar een probleem stak er volgens Shovlin bovenuit: "Dat we niet genoeg grip hadden. Dat is een van de zaken waar we heel hard aan gaan werken op weg naar de Grand Prix in Melbourne, want daar zijn er vergelijkbare bochten. Achter de schermen zijn we hard aan de slag om beter te begrijpen waarom we niet dezelfde grip hadden als onze concurrenten."

Vooral in de eerste, bochtige sector verloor Mercedes zeeën aan tijd. Het team weigert echter om snelheid op de rechte stukken op te geven. Er moet gewoon meer downforce worden gegenereerd door de auto. "In de eerste sector verloren we zo'n drie à vier tienden op de auto's om ons heen. Wel waren we een van de snelste auto's op de rechte stukken, dus we reden met minder vleugel."

"Theoretisch gezien hadden we door met meer vleugel te rijden wat sneller kunnen zijn in die eerste sector, maar dan zouden we weer wat tijd verliezen in sector twee en drie. Idealiter lossen we dat probleem op door simpelweg meer downforce op de auto te krijgen, in plaats van de prijs te hoeven betalen op de rechte stukken."

Al met al werk aan de winkel. "We graven in de data van Djedda en Bahrein, om zo een plan op te stellen voor de aanpak tijdens de vrije trainingen in Melbourne. Er wordt tegelijkertijd hard gewerkt op de aerodynamica-afdeling en de vehicle dynamics-afdeling, om zo experimenten op te stellen waarmee we de richting kunnen bepalen die goed is voor onze performance."

Unibet heeft een super stunt! Win 50x jouw inzet bij een zege van Verstappen, Norris of Piastri in België. Welke coureur zal er zegevieren?

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Win 50 keer jouw inzet!

Praat mee!

Viaplay
x
GP België Verstappen en Perez op de bon geslingerd na eerste vrije training