Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Mercedes verklaart slechte start Hamilton en legt uit hoe het beter moet

De racestarts van Mercedes zijn dit seizoen over het algemeen niet echt om over naar huis te schrijven. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas verliezen bij de start regelmatig een positie, terwijl ze zich wel vaak vooraan weten te kwalificeren. Het team legt uit hoe dit komt en wat er aan gedaan kan worden.

Ook tijdens de afgelopen Grand Prix van Groot-Brittannië had Mercedes opstartproblemen. Bij de sprintrace op zaterdag verloor polesitter Lewis Hamilton vrijwel gelijk zijn eerste plek aan Max Verstappen, die veel beter van start ging dan de Mercedes. Chief Technical Officer James Allison legt uit waar het misging. Volgens de technische man van Mercedes is het bij een start de bedoeling dat de coureur met een iets hogere bandentemperatuur bij zijn gridslot aankomt. Tegen de tijd dat iedereen is 'ingelogd' en de lampen uitgaan, zou de temperatuur van de banden door het afkoelen bij de start optimaal moeten zijn. Bij de sprintrace op zaterdag had Hamilton zijn banden voor de start iets teveel opgewarmd, maar ze koelden echter vrij snel - en hard - tot onder de ideale temperatuur. "In plaats van dat de banden perfect in het asfalt zonken, begonnen ze daardoor lichtjes te spinnen", aldus Allison in Mercedes' nabesprekingsvideo van de Britse GP. Omdat zijn banden spinden, hield Hamilton de koppeling iets langer ingedrukt dan normaal waarna hij niet meteen vol gas gaf met als gevolg dat hij voorbijgestreefd werd door Verstappen. Het had echter heel anders af kunnen lopen, meent Allison. "Als hij meteen vol gas had gegeven, zouden de banden blijven spinnen." De slechte start van Hamilton was volgens Mercedes een 'zeer, zeer kleine fout' als gevolg van de miscalculatie van de perfecte bandentemperatuur door het team. "Met dat kleine beetje wielspin tot gevolg. Het is een heel erg complex proces om de start meteen goed te krijgen en het is makkelijk om zulke kleine foutjes met die gevolgen te maken", zegt Allison. Om dit soort slechte starts in de toekomst te voorkomen, wil Mercedes beter gaan kijken naar de stappen die het moet ondernemen om tot de perfecte start te komen. “De verschillen moeten kleiner. Als we er net naast zitten of het net goed hebben, moet dat weinig verschil maken”, aldus Allison. “Het moet niet zo zijn alsof je aan de rand van de afgrond staat en een klein foutje ervoor zou zorgen dat je je evenwicht verliest en te pletter valt.”

Viaplay
x
Topontwerper 'Newey verlaat Red Bull Racing aan het einde van het seizoen'